Saturday 7 May 2011

PERMULAAN DOSA-SOMBONG/TAKABBUR

Didalam surah al Baqarah ayat 34, Allah SWT mengisahkan 3 golongan hamba2nya dihimpunkan bersama untuk menjunjung perintahNya. Mereka adalah :
  • Malaikat - Allah ciptakan mereka dari Cahaya (Nur)
  • Iblis - golongan jin yang Allah ciptakan dari api
  • Adam - golongan manusia yang Allah ciptakan dari tanah
'Dan ingatlah Kami berfirman pada para Malaikat " Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis..ia ENGGAN dan TAKABUR dan adalah dia termasuk golongan orang2 yang kafir.'
Allah SWT menguji ketaatan hamba2Nya dengan perintah 'sujud pada makhluqNya.'Meskipun perintah itu tidak dapat diterima aqal, namun ketaatan pada Allah, tidak boleh dipilih2. Logik atau tidak, itu bukan ukuran. Yang dituntut ialah ketaatan mutlak.
Itulah ketaatan pertama yang Allah unjurkan pada ketiga-tiga jenis hambaNya.Para malaikat terus sahaja sujud pada Adam. Tetapi Iblis tidak dapat menerima perintah tanpa sebab dan alasan.
Baginya, mana munkin , dia yang Allah ciptakan dari bahan yang mulia, dijatuhkan standardnya begitu rendah sekali. Mana munkin api yang meninggi dan menjulang ditundukkan pada tanah yang dipijak2 dan tempat dihimpunkan segala najis dan kotoran didalamnya.
Itulah pengajaran pertama untuk kita, manusia dan jin. Apabila perintah itu datang dari Allah, mulia mana pun asal usul kita, tinggi manapun darjat dan pangkat kita, perintah Allah tetap UTAMA. Melanggar perintah bermakna, menempah tempat didalam neraka bersama Iblis.
Dikisahkan bahwa 2000 tahun sebelum ciptaan Nabi Adam, bumi ini telah dihuni oleh kaum jin. Mereka dicipta dari api yang berkualiti tinggi. mereka diberi aqal dan nafsu sama seperti manusia. Setelah beberapa tahun tinggal dibumi, mereka mula menderhaka pada Allah dan berbunuh2 sesama sendiri.
BERSAMBUNG........

No comments:

Post a Comment