Monday 18 June 2012

ISRA' NABI saw


THE NIGHT JOURNEY

As the Prophet saw was at Hijir Ismail, lying down resting between two men ..his uncle Hamza and his cousin Ja`far ibn Abi Talib..

Jibril and Mika'il came to him. With them was a third angel..Israfil.

 They carried him to the spring of Zamzam, where they asked him to lie on his back and Jibril took him over from the other two.
He split the Prophet's chest from his throat to the bottom of his belly. Then Jibril said to Mika'il:

 "Bring me a vessel of water from Zamzam so that I will purify his heart and expand his breast." He took out his heart and washed it three times. Mika'il went back and forth to him with the vessel of water from Zamzam .
Then he brought him a golden vessel filled with wisdom and belief which he emptied into his chest. He filled his chest with hilm (intelligence, patience, good character), knowledge, certainty, and submission, then he closed it up. He sealed  between the prophet's shoulders with the seal of Prophethood.

Then he brought the Buraq.. handsome-faced and bridled, a tall, white beast, bigger than the donkey but smaller than the mule.

 He could place his hooves at the farthest boundary of his gaze. He had long ears. Whenever he faced a mountain, his hind legs would extend, and whenever he went downhill his front legs would extend. He had two wings on his thighs which lent strength to his legs.

He ducked when the Prophet came to mount him. Jibril put his hand on his mane and said:

"Are you not ashamed, O Buraq? By Allah, no-one has ridden you in all creation more dear to Allah than he ."

Hearing this, he was so ashamed that he sweated until he became soaked, and he stood still so that the Prophet could mount him.

Jibril departed with him. He placed himself on his right while Mika'il was on his left. 
The one holding his stirrup was Jibril and the one holding the reins of the Buraq was Mika'il.

They travelled until they reached a land filled with datepalms. Jibril said to the Prophet: "Alight and pray here." He did so and remounted, then Jibril said: "Do you know where you prayed?" He said no.

 Jibril said: "You prayed in a tayba (land of pastures) and the Hijrah will take place there.

The Buraq continued his lightning flight.

 Jibril then said again: "Alight and pray here." He did so and remounted, then Jibril said: "Do you know where you prayed?" He said no. Jibril said:

"You prayed in Madyan (a city on the shore of the Red Sea bordering Tabuk near the valley of Shu`ayb) at the tree of Musa" (where Musa rested from fatigue and hunger during his flight from Fir`awn).

The Buraq continued his lightning flight, then Jibril said again:

"Alight and pray here." He did so and remounted, then Jibril said: "Do you know where you prayed?" He said no.

Jibril said: "You prayed at the mountain of Sina' (Mount Sinai) where Allah addressed Musa."

Then he reached a land where the palaces of Syria became visible to him. Jibril said to him: "Alight and pray." He did so and remounted, then the Buraq continued his lightning flight and Jibril said: "Do you know where you prayed?" He said no.

Jibril said: "You prayed in Bayt Lahm (Bethlehem), where `Isa ibn Maryam was born."

As the Prophet was travelling mounted on the Buraq he saw a devil from the jinn..Ifrit.. who was trying to get near him holding a fire-band. Everywhere the Prophet turned he would see him.

Jibril said to him: "Shall I teach you words which, if you say them, his fire-band will go out and he will fall dead?"

The Prophet said yes...
>> bersambung peristiwa diatas..ketika nabi saw masih isra' belum mi'raj ke langit lagi..


Al Baihaqi telah menyebut hadith ar Rabi' bin Anas dari Abul Aliyah, dari Abu Hurairah dari nabi saw...tentang firman Allah..al Isra' ayat 1

Maha suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya diwaktu malam, dari masjidil Haram ke masjidil Aqsa ..

Bahawa baginda s.a.w telah dibawakan kepadanya semacam kuda betina (buraq) lalu baginda menunggang ke atasnya. Kata baginda, setiap langkah sejauh mata memandang, kuda itu terus terbang, dan terbang bersamanya Malaikat jibril...



# Maka mereka pun menemui suatu kaum yang sedang bercucuk-tanam pada suatu hari, lalu menuai hasilnya pada hari yang sama. Setiap kali mereka menuai, tanaman itu tumbuh semula seperti sediakala..
Maka baginda bertanya.. Wahai jibril! Siapa mereka ini?
Jawab Jibril.. Mereka inilah orang-orang yang berjihad fi sabilillah, dilipatgandakan bagi mereka suatu kebajikan itu hingga menjadi tujuh ratus kali ganda




# Kemudian mereka menemui suatu kaum yang dihempapkan kepala-kepala mereka dengan batu besar, dan setiap kali kepala itu pecah, dia kembali pulih semula seperti sediakala, mereka tiada penat-penat melakukan demikian..
lalu Baginda bertanya: Wahai Jibril! Siapa pula mereka ini?
Jawab Jibrail.. Inilah orang-orang yang berat menunaikan solat




# Kemudian mereka pun menemui suatu kaum yang dipakaian hadapan mereka koyak-rabak, dan di pakaian belakang mereka juga koyak-rabak. Mereka memakan sebagaimana binatang ternak memakan... kepada kayu-kayu yang berduri, dedaun yang pahit-mangu, bara-bara Jahannam dan batu-batunya..
Baginda bertanya..Siapa mereka ini, wahai Jibril?
Jawab Jibril.. Mereka itulah orang-orang yang tidak menunaikan zakat harta mereka, dan tiadalah Allah menganiayai mereka, dan tiadalah Allah itu Penganiaya kepada hamba-hambaNya.




# Kemudian mereka menemui suatu kaum yang di tangan mereka ada daging dari periuk yang sudah dimasak, dan ada juga daging masih mentah.. mereka memakan daging yang mentah, dan meninggalkan daging baik yang sudah dimasak..
 Baginda bertanya.. Wahai Jibril! Siapa mereka itu?
 Jawab Jibril..Orang lelaki itu meninggalkan wanitanya yang halal, lalu pergi kepada wanita yang jahat, maka wanita itu tidur bersamanya hingga ke pagi hari.



# Kemudian mereka menemui suatu batang kayu di pertengahan jalan, tiada suatu barang yang lalu di situ melainkan disiyat-siyatnya.
 Baginda bertanya..Apa ini, wahai Jibril?
Jawab Jibril.. Ini adalah sama seperti orang-orang dari umatmu yang sedang duduk di tengah jalan, lalu mereka tiada menahan mulut mereka...

Allah telah berfirman..'dan jangan lah kamu duduk di jalanan untuk menakut2 dan menghalang2 orang2 beriman di jalan Allah'..al a'raf 86


#Kemudian mereka menemui seorang lelaki yang telah mengumpulkan sesuatu dalam suatu ikatan yang besar, lalu dia tidak mampu memikulnya, tetapi dia terus menambah lagi.
Baginda bertanya.. Wahai Jibril! Apa ini?
Jawab Jibril.. Inilah orang dari umatmu yang memikul amanat yang tidak dapat dia tunaikan dengan baik, tetapi dia terus menambah lagi.



#Kemudia mereka menemui suatu kaum, yang menggunting-gunting lidah mereka dengan guntingan besi, dan setiap kali terputus, akan kembali putih semula seperti sediakala, kemudian digunting lagi sehingga tiada merasa penat atau lelah.
 Baginda bertanya..Wahai Jibril! Siapa mereka ini?
Jawab Jibril.. Mereka ini ahli pidato yang membawa fitnah ke sana-sini.





#Kemudian mereka menemui suatu bata kecil yang keluar daripadanya cahaya yang besar, lalu cahaya itu cuba  untuk masuk semula ke tempat keluarnya, tetapi tidak mampu melakukan yang demikian itu.
 Baginda bertanya..  Apa ini, Wahai Jibril?
Jawab Jibril.. Inilah umpamanya seseorang yang telah mengatakan sesuatu, lalu dia merasa kesal dan ingin menarik balik apa yang sudah dikatakan itu, tetapi tidak berkuasa.


#Kemudian aku maju kehadapan sikit, tiba-tiba aku melihat suatu hidangan terisi daging yang telah terpotong-potong, namun tiada seorang pun yang mendekatinya. Manakala di sampingnya pula ada suatu hidangan lain yang didalamnya terdapat daging yang sudah busuk dan rosak, tetapi dia telah dikerumuni orang ramai orang memakannya. Aku bertanya: Wahai Jibril! Siapa mereka tu? Jawabnya: Mereka itulah orang-orang yang meninggalkan barang-barang yang halal, lalu mereka mendatangi barang yang haram.

# Kemudian aku maju ke hadapan sedikit, tiba-tiba aku terlihat beberapa kaum yang perut-perut mereka besar seperti rumah, setiap kali mereka cuba bangun, mereka terjatuh dan mereka mengucapkan: Ya Allah! Ya Tuhanku! Janganlah kau datangkan kiamat! Dan mereka itu seperti berada dalam kandang binatang buas kaum Fir'aun, maka datanglah binatang-binatang itu lalu menginjak-injak mereka, dan mereka menjerit-jerit. Aku bertanya: Wahai Jibril! Siapa mereka itu? Jawab Jibril.. Mereka itulah orang-orang yang memakan riba, mereka tidak berdiri, melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan.


# Kemudian aku maju kehadapan sedikit, tiba-tiba aku terlihat suatu kaum yang bibir-bibir mereka seperti bibir unta, mereka membuka mulut mereka, lalu dilontarkan kedalamnya bara-bara api yang terus keluar  dari bawah-bawah mereka.. aku mendengar mereka terjerit-jerit. Aku bertanya: Siapa mereka itu? Jawab Jibril.. Mereka itulah orang-orang yang yang memakan harta anak yatim secara aniaya.



# Kemudian aku kehadapan sedikit, tiba-tiba aku terlihat kaum wanita yang digantung dengan cangkuk, buah dada mereka, aku dengar mereka menjerit2. Aku bertanya: Siapa mereka itu? Jawab Jibril..Mereka itulah kaum wanita penzina.



# Kemudian aku maju kehadapan sedikit, tiba-tiba aku terlihat suatu kaum yang memotong anggota-anggota badan mereka sendiri, lalu dimakan, maka dikatakan kepada mereka: Makanlah sebagaimana kamu memakan daging saudaramu. Aku bertanya: Siapa mereka itu? Lalu jawab Jibril..Mereka itulah orang-orang yang membawa mulut (mengadu domba dan memfitnah) dari umatmu...


Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah saw turun daripada Buraq.. masuk ke dalam masjid dan mengimamkan solat dua rakaat bersama para anbia wal mursalin..





..bersambung insya allah...mi'raj nabi saw dari Masjid Aqsa ke langit..


No comments:

Post a Comment