Monday, 29 August 2011

Menutup Tirai Ramadhan 1432

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ni 29 Ramadan.Esok Raya, insyallah.Sebelum menutup tirai Ramadan, ingin ku turunkan ilmu yang ada kelainan yang ku perolehi dibulan Ramadan  ni...dated 18.8.2011 bersamaan 18 Ramadhan 1432. Nak buat khazanah.
Kisahnya..

Ketika tu aku menziarahi ibuku diIpoh. Ibuku ni sangat pandai menghargai teknoloji komunikasi..berupaya memanafaatkan radio dan TV ketahap optimum..setiap ceramah, tazkirah, drama..dihayatinya.Rasanya, ibuku ni dah bolih jadi pendakwah..dengan kekayaan ilmu yang dihimpunnya..cuma sayangnya, ilmu2 tu tak pernah dicatit..ibarat jala ikan yang banyak lubang..ikan2 yang terperangkap dalam jala, dapat melepaskan diri. Akhirnya, tinggal seekor dua je dalam jala tu...

apa yang nak didakwahkan??






Aku pasang2 telinga...tiba2 terdengar suara ustaz dr Harussani, ex-mufti Perak...terus aku sediakan pen dan kertas..ku catit dan ku catit...jadi hari ni nak ku ceritakan semula..susah rupanya nak alih bahasa percakapan kebahasa penulisan...anyway, inilah hasilnya..

..Manusia dikuasai nafsu dan aqal. Nafsu dan aqal bertapak didalam qalbu (hati..bukan yang liver tu).

Gelanggang nafsu dibahagian bawah qalbu dan gelanggang aqal dibahagian atas.

Nafsu..markas iblis beroperasi..sebab itu nafsu ada ciri2 kesyaitanan.

Aqal...ibu pejabat malaikat...sebab itu ada manusia yang bersifat kemalaikatan.

Nafsu pula lebih matang dari aqal sebab nafsu bertapak dalam qalbu manusia lebih awal dari aqal..
kita lahir saja, terus ada nafsu tetapi aqal, dapat dimanafaat hanya masa baligh...

Oleh itu, lebih mudah nafsu membimbing kita dari aqal...




















Sifat2 iblis tu...sombong, bongkak, ujub,dengki, pemarah..dan asyik buat hal2 yang kontra dengan perintah Allah.

Sifat2 malaikat pulak...semua yang pleasing..apa saja perintah 
Allah ditaati.

KITA yang MANA??

Ada satu lagi fakta yang disebut oleh ustaz bistari...iaitu..survival hidup kita ini serupa dengan haiwan..makan, minum,tidur,membiak..
Bermakna..kita ada satu lagi sifat...sifat kehaiwanan atau dalam bahasa pasar..sifat kebinatangan.
Sifat2 kehaiwanan tu...ganas, tamak, menindas, kejam. bebas tanpa batas, tak malu...dan banyak lagi..

Allah syariatkan berpuasa supaya kita dapat kawal ketahap maximum sifat2 kesyaitanan dan kehaiwanan yang kita miliki ini...ALLAHU AKBAR.

Jadi, selepas graduate dari institusi puasa, semuga jadilah kita manusia yang bersifat kemanusiaan..


  • kita yang kawal nafsu kita..bukan iblis dan syaitan
  • kita yang kawal survival kita...bukan naluri kehaiwanan
  • kita lunakkan sifat kemalaikatan hingga  keparas ketaqwaan                                                        
Dengan sifat kemanusiaan ini, Allah memilih manusia menjadi
khalifahNya...mentadbir seluruh makhluqNya dibumi ini....
Allah berfirman, surah Al Baqarah : ayat 30 (ketika Allah mencipta Nabi Adam as ),

Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat.."Aku ingin menjadikan khalifah dibumi..."


...satu penghormatan dan kemuliaan yang kurang kita hargai...
Allah berfirman, surah Al Isra' ayat 70,

"Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak2 Adam, Kami angkut mereka dilautan dan didaratan, dan Kami beri mereka rezki dari yang baik2, dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakkan makhluq yang telah Kami ciptakan."

...Qaliilan maa tasykurun...sedikit sangat (manusia) yang bersyukur.


..Ya Allah, jadikanlah kami diantara yang sedikit ini..Amiin Ya Rabbal 'Alamin.

ALLAHU-AKBAR ALLAHU-AKBAR WA LILLAHIL HAMDU

Sunday, 28 August 2011

GOOD-BYE DUNIA..part 2..roh kafir..



Roh kafir berselerak..
Baginda S.A.W bersabda lagi:
"Dan sesungguhnya orang yang kafir (ketika sakarat) apabila ia berada dalam keadaan terputus dari dunia dan sedang menghadapi akhirat, akan turunlah kepadanya malaikat-malaikat dari langit, hitam muka mereka, dengan membawa kain-kain kasar seperti kain kadut, lalu mereka duduk jarak daripadanya sejauh mata memandang.

 Kemudian datang Malakal maut, lalu duduk di sisi kepalanya sambil menyerunya dengan berkata:
"Hai jiwa yang jahat! Keluarlah engkau menuju ke tempat kebencian dan kemurkaan Allah".
Baginda S.A.W bersabda lagi:
"Kemudian roh orang itu berselerak di merata jasadnya (kerana takut hendak keluar), lalu disentap rohnya itu oleh Malakul maut sebagaimana sebatang besi pembakar daging disentap dari segumpal bulu yang basah.

 Malakul maut pun mengambilnya, maka apabila ia mengambilnya, Malaikat-malaikat tadi tidak membiarkannya di tangan Malakul maut walau sekelip mata sekalipun sehingga mereka meletakkannya dalam kain kasar tersebut, dan keluar pula dari roh itu bau yang busuk, sebusuk-busuk bau bangkai yang ada di atas muka bumi. 

Kemudian mereka membawanya naik ke langit, maka mereka tidak melalui mana-mana kumpulan malaikat melainkan kumpulan malaikat itu berkata:

 "Roh yang jahat ini roh siapa?" 

Mereka menjawab: "Roh si fulan anak si fulan," (dengan menyebutkan seburuk-buruk namanya yang biasa dipanggil dengan nama-nama itu di dunia); (demikianlah halnya) sehingga berakhirlah perjalanan mereka membawanya ke langit dunia..

.. setelah itu mereka meminta dibukakan pintu langit untuknya, tetapi tidak dibukakan baginya.

Kemudian Rasulullah S.A.W membaca (Surah al-A'raf ayat 40) 

  ".....Tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak dibenarkan memasukki syurga, sehinggalah unta  dapat memasukki lubang jarum."

Kemudian Baginda S.A.W bersabda lagi:

"Lalu Allah 'Azza wa Jalla berfirman kepada malaikat:

"Simpanlah catatan amal jahatnya di dalam neraka Sijjin (tempat simpanan catatan amal jahat orang-orang yang berdosa), yang letakkanya ditengah2 perut bumi. "

(HR Ahmad, Abu Dawud)

>>bersambung part 3





Wednesday, 24 August 2011

From Diari Keluarga...Blockbuster Naim


73 Days BC







A long, long time ago in a kampung dusun far far away on the highest mountain between heaven and earth, there was a happy big family ...


One of the heir was born into the world of arts... he believes in 'peace'.
the only thing that kept him from evil is singing and music.. with such beautiful harmony from his instrumental playing..


the human race have lived their lives happily ever after, until....


one unfortunate day, came a darkness... Born a human-like creature from the center of the earth.. to destroy humanity... to him human are just ugly, "like the ugliest creatures in the world... let's say maggots for example, 

Ha ha ha ha ha..... he laughed.


As the story goes... fighting continues non stop between human and this creature.. filled with hatred, vengeance, violence...


... the fight continues...destruction, bloodshed, dead bodies all over the place..
No Human could defeat the slayer..


Until One day...emerged the leader of mankind, just about time...


when there was no chance of human remaining alive in the world...
came one man, a savior to kill the slayer.

(dah tkde idea) as soon as the slayer saw the handsome,sweet-looking man from the land of tabligh, he then ran away and killed himself... because Kindness terrifies him.. lol..

p/s : sori muadz..character ko mati cepat, haha..at least main character gk pe. :D

the land is now in peace


-the end-



casting

The Artist - Hadi Nordin
The Slayer - Mu'adz Shahrom
The Savior - Marlique Nordin

6 comments:


'adz said...
hahahah..mmg dongeng xblah bla mana ko amek gmba2 tu.. xtahan tgh lwn bole snyum dkt kamera tu..cmtula yg kt mahu.. lwn dlm akhlak islam..heheh xde darah,xde bom, hanya light saber akmal mirwana mainan punya je..dgn topeng darth vader
NaiM said...
aku amek gmba kt blog abg aku, http://appassionamento.com/ lame da aku save, saje belek² tnampak bahan lame, so wat cite mepek skit
Utubez said...
haha sempoi.. teruskan usha anda p/s : ha pasni boleh aku jadi watak tambahan *..*
Anonymous said...
Ade gambar Hadi... Tengah senyum/gelak pulak tu. Glad to know that he's well and "alive", perhaps? Kat sekolah dulu ada sorang kawan dia yang jealous gila dengan dia (sebab dia budak pandai, berbakat, dll.), sebab itulah dia berkelakuan agak zalim terhadap Hadi. Tapi orang tu dah menyesal tahap gila dah sekarang ni dan berharap agar Hadi dapat memaafkan dia. Dia juga berharap agar Hadi mengambil Al-Qur'an dan As-Sunnah sebagai panduan utama hidupnya.
'adz said...
sape kwn yg bkelakuan zalim dkt hadi tu??
NaiM said...
haha,, sape lah gerangan anda? seolah2 ade sesuatu ttg hadi? hmm,, Hadi skarnag kt kolej ape ah,, lupe plak.. hehe.. nnt tanye balek,, n sape lah kawan die yg dengki sangat tu ha? haha.. mmg JAHAT sugguh, mmg ketamakan dunia,.. ape lah sangat addunia alfaniah..

Monday, 22 August 2011

LAILATUL QADAR


Malam ini malam 23 Ramadan..malam diantara malam2 ganjil yang dijanjikan Lailatul Qadar didalamnya..
    Allah menyebut kisah lailatul qadar dalam surah Al Qadar ayat pertama..
    "Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran pada malam Lailatul Qadar."



    Al Quran diturunkan Allah seluruhnya dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah dilangit dunia pada malam Lailatul Qadar....Allah himpunkan seluruh Al Quran disitu..kemudian pada 17 ramadan, ayat pertama diturunkan pada Rasululullah saw dari Baitul Izzah kebumi, iaitu Iqra' bismi rabbikallazi khalaq..
    Pada hari itu, kita namakannya sebagai hari nuzul Quran..mudahnya, kita lakar dalam flow-chart...

    Quran diturunkan : 2 kali
    1..seluruh Quran..dari Luh Mahfuz keBaitul Izzah dilangit dunia...pada malam Lailatul Qadar
    2..ayat pertama (iqra'..)..dari Baitul Izzah kepada Rasulullah saw digua Hira'..pada 17 ramadan

    Selepas itu Allah turunkan sedikit demi sedikit ayat2 Quran dari Batul Izzah kepada Rasulullah saw selama 23 tahun.

    Qadar mempunyai 3 pengertian :
    1 Kemuliaan
    2 Ketetapan
    3 Sempit

    1 Malam kemuliaan..kerana pada malam itu

    .









    ...Allah turunkan kitab muliaNya..dari Luh Mahfuz turun ke langit bumi..
    ..Allah jadikan malam itu lebih baik dari 1000 bulan..1 ibadat dimalam itu digandakan pahala seolah dilakukan lebih dari 1000 bulan
    ..Allah turunkan semua malaikatNya dan malaikat termulia, Jibrail ,dari 7 petala langit dan dari sidratul muntaha.. memenuhi ruang bumi..membawa bersama cahaya, fadhilat, keberkatan, kebajikan kepada hamba2 Allah yg mu'min lagi soleh..mengaminkan doa2 mereka..memohon keampunan untuk mereka

    2 Malam ketetapan














     ..Allah tetapkan al Quran sebagai panduan hidup orang2 beriman 
    ..Takdir manusia untuk satu tahun ditentukan pada malam itu..seperti mana Allah berfirman..
         "Pada malam itu ditentukan segala urusan dengan penuh kebijaksanaan" (ad Dukhan;4)

    3 Malam yang sempit
     ..Para malaikat memenuhi ruang bumi sehingga keadaan bumi menjadi penuh dan sesak..

    ALLAHU AKBAR

    Ibnu Kathir dan al-Suyutiy menukilkan daripada Abu Hatim yang menukilkan daripada `Urwah katanya.. diceritakan kepada rasulullah saw berkenaan empat lelaki dari kaum Bani Isra’il. Mereka beribadat kepada Allah selama 80 tahun tanpa melanggar perintahNya walau sekelip mata. Mereka ialah Ayyub, Zakariyya, Hazqil ibn al-`Ajuz dan Yusha` ibn Nun. 
    Urwah berkata.. lalu para sahabat Rasulullah saw pun merasa kagum dengan ketekunan mereka. Lalu Jibril datang dan berkata...
    wahai Muhammad, umatmu kagum dengan lelaki tersebut yang beribadat
     .. sesungguhnya Allah swt menurunkan kepada kamu perkara yang lebih baik daripada itu. 
    Jibril pun membaca

    إِنَّا أَنزلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ 

    Perkara ini lebih utama dikagumi olehmu dan umatmu.

     `Urwah berkata, perkara tersebut telah mengembirakan Rasulullah SAW dan para sahabat yang bersamanya.

    Itulah kemuliaan Lailatul Qadr. Sesiapa yang berjaya menghidupkannya dia diberi ganjaran seumpama ahli ibadat dan mujahid yang beribadat dan berjihad hampir lapan puluh tiga tahun empat bulan. Satu ganjaran yang hampir mustahil diperoleh oleh kita pada zaman ini. 






























    Semoga kita tidak digolongkan seperti yang Rasulullah s.a.w bersabda;
      "Maka barangsiapa yang dijauhkan dari kebaikan dan kelebihan pada malam itu, maka ia benar-benar dalam kerugian"

        Selamat bertemu Lailatul Qadar....aamiin......










    Sunday, 21 August 2011

    GOOD-BYE DUNIA....forever..part 1






    ..Ruh orang mu'min


    Dari 'Amru bin Dinar ; Berikutan kematian seorang lelaki, maka Nabi saw bersabda..
    Lelaki ini telah pun meninggalkan dunia..dan sesungguhnya dia meredhainya. Kerana itu, dia tidak lagi ingin kembali kedunia sebagaimana seseorang kamu tidak ingin untuk kembali kerahim ibunya.


    Dari Al-Bara' bin 'Azib RA, katanya:
    Kami telah keluar bersama-sama Nabi saw mengiringi jenazah seorang lelaki dari kaum Ansar, lalu kami sampai ke kuburnya yang disediakan. Rasulullah saw pun duduk lalu kami duduk disekelilingnya dengan keadaan tidak bergerak dan membisu seolah-olah ada burung yang hinggap di atas kepala kami, manakala baginda saw pula mencucuk-cucuk tanah dengan seranting kayu yang ada di tangannya. Setelah itu Baginda saw mengangkat kepalanya lalu bersabda:
    "Mintalah kamu perlindungan kepada Allah dari azab kubur"... diulanginya sabdanya itu dua atau tiga kali.


    Kemudian Baginda s.a.w bersabda lagi:
     "Sesungguhnya hamba Allah yang mukmin, apabila dia berada dalam keadaan terputus dari dunia dan sedang menghadapi akhirat (sakarat), akan turun kepadanya malaikat-malaikat dari langit, putih bersih muka mereka, seolah-olah matahari, dengan membawa bersama mereka kain-kain kafan dari syurga, dan haruman yang ada di syurga, sehingga mereka duduk bersamanya dengannya, berbaris sejauh mata memandang.


    Kemudian datang Izrail a.s lalu duduk di sisi kepalanya sambil menyerunya dengan berkata:
    "Wahai jiwa yang baik! Keluarlah kamu dengan keampunan dan keredhaan Allah".


    Baginda saw bersabda lagi:
    "Kemudian roh orang itu keluar... mengalir seperti mengalirnya setitik air dari mulut bekas air, lalu malakul maut menyambutnya. Para malaikat tadi tidak membiarkan roh itu ditangan Malakul maut walau sekelip mata..   mereka mengambilnya, kemudian meletakkannya di dalam kain kafan dan haruman tersebut... dan keluar pula dari roh itu bau yang harumnya seperti haruman kasturi."


    Baginda saw bersabda lagi :
     "Kemudian mereka membawanya naik ke langit... mereka tidak melalui mana-mana kumpulan malaikat melainkan kumpulan malaikat itu berkata:
     "Roh yang baik ini roh siapa?"
     Mereka menjawab: "Roh si fulan anak si fulan"..
     dengan menyebut sebaik-baik namanya yang biasa mereka menamakannya di dunia...sehingga berakhirlah perjalanan mereka membawanya ke langit yang pertama;


    Setelah itu mereka meminta dibukakan pintu langit untuknya.. lalu dibukakan pintu untuk mereka.. kemudian malaikat-malaikat yang berkedudukan istimewa di sisi Allah dari tiap-tiap lapisan langit menghantar roh itu beramai-ramai hingga ke langit yang berikutnya, sehinggalah mereka berhenti membawanya di langit yang ketujuh.


    Setelah itu Allah 'Azza wa Jalla berfirman kepada para malaikat :
     "Simpanlah catatan amal hambaKu ini dalam 'Illiyyin.. tempat simpanan catatan amal orang-orang saleh dan bawalah dia balik ke bumi, kerana sesungguhnya Aku telah menciptanya dari bumi, dan ke bumi juga Aku kembalikan mereka, dan dari bumi pula Aku keluarkan mereka sekali lagi".
    >bersambung

    Saturday, 13 August 2011

    From Diari Keluarga.....sharing is caring

    Belajar jurus....?hmm..tokguru pendeka tu blaja dengan tokguru mana pulak? yang muda-muda tu ke?