Sunday, 27 November 2011

MISTERI MIMPI unveiled..

...sambung kisah misteri mimpi >>
>>dated Saturday, 24 September 2011



Lama aku pause kisah mimpi ni ..berbulan2 aku ulangkaji buku tulisan Ibnul Qayyim al Jauzi tentang roh dan mimpi..cuba untuk memahaminya..tetapi terlalu complicated bagiku...bahasa buku itu dalam terjemahan bahasa indonesia..bukan bahasanya yang bermasaalah tetapi susunan dan gaya bahasa penulisnya..berbelit dan bersimpul,bagiku yang simple-minded ni..berminggu2 aku cuba dan aku cuba meluruskan simpulan2nya ..mencantumkan fakta2..akhirnya dapat jugak la aku nukilkan dalam blogku ni...kesan kusutan tu masih ada..semuga Allah mengampuni kesilapan2 yang tidak ku sengajakan dan memberi petunjukNya kepada kebenaran..ameen ya Rabbal Alamin

ROH BERSIAR2 MENGIKUT KEHENDAK ALLAH
  • Roh2 orang hidup selalu bertemu sesama mereka didalam tidur...sebagaimana juga roh2 orang hidup dapat bertemu dengan roh2 orang mati.
  • Orang yang tidur itu dapat melihat temannya yang hidup didalam mimpi ,berbicara dengannya, bersantai2 bersama2... padahal jarak antara kedua jasad mereka sangat jauh..dan kadang2 orang yang dimimpikannya itu tidak tidur..
  • Kadangkala seseorang itu dapat merasakan apa yang berlaku pada temannya..padahal jarak mereka sangat jauh... ini adalah kerana hubungan roh mereka itu sangat rapat.. selalu bertemu, selalu bersama..tanpa disedari oleh jasad2 mereka..



Berkata Amru bin Abdullah..

Sesungguhnya roh2 kaum mu'min itu bertemu pada jarak perjalanan satu hari... padahal jasad mereka tidak melihat antara satu dengan yang lain....kata2 ini dirafa'kan kepada nabi saw.

Berkata Ikrimah dan Mujahid..

Apabila manusia itu tidur, rohnya akan keluar berenang.. menuju ketempat2 yang ditakdirkan Allah..dimana sumber rohnya akan tetap berada didalam jasad..dan tetap tidur nyenyak. Apabila roh itu kembali kedalam tubuh, manusia itu pun tersedar dari tidurnya.

Roh itu diumpamakan dengan sinaran cahaya matahari yang menyinari bumi..dimana puncanya bersambung terus menerus dengan matahari itu sendiri.

Abdullah bin Mandah berkata...
Demikianlah perumpamaan roh itu, yang keluar ketika jasad sedang lena tidur...hingga ia menjangkau lapisan langit atau bersiar2 dimerata tempat ..dan kadang2 bertemu dengan roh2 orang yang sudah mati.



Apabila malaikat yang bertugas menjaga roh2 manusia menunjuk segala yang dikehendakki Allah..sekiranya jasad itu adalah seorang yang sempurna aqal, cerdik dan benar..niscaya ketika roh kembali kejasadnya..ia mencetuskan didalam hatinya kebenaran dan ia mendapat kebaikkan darinya.

Sebaliknya..sekiranya jasad itu seorang yang pemaksiat.. hidupnya dicampur adukkan dengan kebatilan..kelak apabila rohnya kembali..maka dia akan dipengaruhi belitan2 syaitan .. Mimpi itu tidak meninggalkan kesan kedalam hatinya dan tiadalah dia memahami apa yang dia lihat didalam mimpinya.




Sebagai analogy..seseorang yang menghadiri majlis ilmu.. setelah selesai, ia terus pergi ketempat2 maksiat, tempat2 yang melalaikan..dibukanya hatinya dengan khusyu'...kelak sesudah itu ilmu dan hikmah yang dipelajarinya akan bercampur aduk dengan kebatilan..dan ilmu itu kadang2 menyesatkannya lebih jauh ..

MALAIKAT MIMPI

Allah swt menyerahkan tugas mimpi ini kepada malaikat mimpi..lalu diajarNya malaikat itu mengenal setiap jiwa manusia ..fizikalnya ..namanya..tabiatnya..pegangan dunia dan agamanya..kenalannya.. dan segala2nya..sesempurnanya.  

Malaikat mimpi itu akan membawa selembar takdir dari ilmu ghaib Allah yang dipetiknya dari ummul kitab.

...lalu dicetaknya takdir itu,yang lepas atau yang akan terjadi , dalam bentuk perumpamaan2 dan kiasan2..
  • ada mimpi yang mengembirakan...diatas amal2 baik yang telah dilakukan atau yang akan dilakukan.
  • ada mimpi yang mengancam..diatas maksiat yang telah dilakukan atau yang sedang dirancang...
  • ada mimpi yang memberi petunjuk...akibat baik atau buruk dari satu2 keinginan..
  • ada mimpi yang Allah pertemukan seseorang dengan roh2 orang lain..sahabat2,guru2, wali2..berkenalan dan berbincang2..sehingga dia kembali kejalan Allah..
  • dan macam2 lagi sebagai kurnia dan ni'mat, rahmat dan belas-kasih Allah swt kepada manusia.

Betapa ramai manusia yang pangkal taubatnya, amal jariahnya, zuhudnya dan bermacam2 kebaikkan... di sebabkan peristiwa2 didalam mimpinya..

Dan ramai juga yang menjadi kaya raya dan memperolehi harta tersimpan disebabkan mimpinya.

Nanti akan ku ceritakan kisah mimpi sahabat2, tabiin2...insyaAllah

>>> continue..mimpi nabi

Friday, 18 November 2011

SURAT CINTA ALLAH KEPADA HAMBA2NYA

Ku kirimkankan secebis dari  pesanan2 Allah kepada hamba2Nya melalui blog ku ini...

..Wahai orang2 beriman..sambutlah seruan Allah dan Rasul..apabila ia menyeru kamu kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepada kamu..
..dan ketahuilah..sesungguhnya Allah membatasi manusia melalui hatinya..
..dan kepadaNya kamu akan  dikumpulkan



.dan ku iringi doa yang Allah ajarkan kepada nabi saw..

للَّهمَّ إِني أسألك حُبَّك ، وحبَّ من يحبُّك ، والعَمَل الذي يُبَلِّغُني حبَّكَ


Wahai Allah, ku mohon cintaMu
dan cinta orang2 yang mencintaiMu
dan amalan2 yang membawa cintaMu kepadaku


Ameen Ya Rabbal Aalamin

Wednesday, 16 November 2011

GOOD-BYE MONICA

..hatiku resah,asyik teringat peristiwa tu..tak dapat nak duduk..jantung ku bedebar2..sakit oooo..kakiku jadi sejuk..

..setelah banyak jam..akhirnya aku duduk depan komputer ku dan jari-jemari ku mula menekan keybooard...aku tekan dan aku tekan tanpa berenti..apa yg ada didalam ku..yg meresahkan ku.. mengalir keluar ke keyboard..sambil ia mengalir, barulah semakin lama semakin reda..dah diluahkan semua keluar..aku rasa tenang..maybe itu la yg di maksudkan ilham...

..so ini lah dia.. kisah yang sangat unik dari pengalamanku...percaya atau tidak..tak jadi hal bagiku..

Dated 29 okt 2011

Belakangku didakapi ruh orang mati..berhari2 pinggangku kesakitan, rasa berat ..paling sakit, nak bangun dari pembaringan..nak bangun tahajjud terutama...Aku pun terpaksalah usahakan apa2 yang patut...

Memendekkan cerita, ruh tu dapat dipisahkan dari badanku..dapatlah aku berdailog denganya...ruh tu adalah ruh orang kristian..aku agak2 dia dari gereja Petaling Jaya...aku mulakan perbualan... guna bahasa ibunda...dia diam je..aku tunggu..aku pujuk dia bercakap ngan ku..

Tiba2 dia bersuara.."I am British."

Dalam keadaan terkejut, hatiku terus berbisik..."Holy Cow!"....cakap dalam hati je..kena cool..aku sedang dikelilingi orang2 salih..orang2 yang dekat dengan Allah.

Terus terlintas difikiranku... lecturer aku dulu ke? Rindu jugak aku pada diorang..dah lama tak bersembang2 dalam bahasa British...masa tu umur ku baru 18 tahun dan lecturer2 yang menyayangiku semuanya 50-55 tahun...pernah bekerja di negara2 islam masa penjajahan dulu..nostalgia la agaknya...anggapku seperti anak mereka...masa tu aku memang petah berbahasa British, selalu main tennis dan badminton dengan mereka....senang je kalahkan orang tua2....Harap2 Mr Renshaw atau Mr Warren...

ooops..bukan rupanya.

Ruh tu dalam keadaan sesak nafas...rupanya dia mati gantung diri.

Aku pun terus bertanya.."You are British? So you are from England?"

Dia jawab.."Yes, i'm a British girl."

" What is your name?"

"MONICA"

Aku tanya lagi.."How old are you, Monica?'

Dia jawab.." twenty one "

Muda nya dah gantung diri. Terasaa kesian..kehidupan yg bercelaru lah tu..

 "Monica, why do you hang yourself ?"

 Dia cakap sesuatu...aku tak dengar, jadi aku pun suruh dia cakap kuat sikit..

"Monica,speak up..speak louder, i cannot hear you."

 Dia jawab.. "i can't " ..

Ya tak ya, lehernya sedang terjerut..

Dia sambung.."Before i died, i saw 2 people...they came to me"...

.terus ditutup mukanya dengan 2 telapak tanganya dalam keadaan takut sekali..sambil menggigil...

Aku biarkan dia sejenak...ustaz disebelahku bisik..'Dia nampak malaikat maut la tu'..

..teringat kisah yang ku tulis dalam blog aku ni.. GOOD-BYE, DUNIA..part 2..tentang 2 malaikat yang datang kepada orang2 kafir dalam keadaan ganas sekali..membawa kain kafan dan.....
bacalah kisah tu nanti..klik je..

"Monica, is islam the true religion...or christianity?"

Dengan tegas dia jawab...' islam '

Hatiku terasa kesian padanya..Hendak je aku suruh dia mengucap syahadah...tapi apa daya..Allah dah janji..Dia tidak terima taubat selapas kematian...takkan aku nak mandai2 pulak...silap haribulan, aku buat dosa pulak..langgar ketetapan Allah..

" Monica, why do you come to me?"

" i like you."

...Haiiisy...parah parah...kalau wali2 Allah yang like, ada la class sikit..hmmm..

" Monica, what do you want me to do for you?"

" Life !..i want life !..i want to live again"

Yaaa Allah..sayu nyaa..hatiku sedih tiba2..benarlah firmanMu, ya Allah dalam surah As Sajdah..

Dan (alangkah ngerinya)sekiranya kamu melihat ketika orang2 yang berdosa itu menundukkan kepala mereka didepan Allah..Wahai tuhan kami,kami telah melihat dan kami telah mendengar, kembalikanlah kami (kedunia) ,kami ingin mengerjakan amal salih,sesungguhnya kami orang2 yang telah yakin.

Aku tanya Monica.."inna muuqinun? (kamu dah yakin sekarang?)"

Dia jawab .."yes"

Jiwaku menangis untuknya..aku tak dapat nak tolong dia..
Berat nak beritahu dia..aku paksa diriku...walaupun berat mulutku nak keluarkan kata2....

"Monica, i'm not God..i cannot help you "

Aku terpaksa akhiri pertemuan ini...aku kenal sangat budaya orang2 British...mereka tak suka ucapan good-bye...sebab itu bermakna..selamat tinggal selama2nya...

..lama jugak aku pause..nak keluarkan perkataan good-bye ni..aku tahu aku akan 'break her heart'...tapi nak tunggu sampai bila??? 

Akhirnya aku luahkan juga...GOOD-BYE MONICA!!!

Terus dia merayu, suaranya sayu dan sedih...."Please don't say that."

Selama sehari selepas peristiwa  itu, bibir dan hatiku tak berhenti2 baca ayat2 Sajdah tu...tiba2 je...macam datang ilham... aku teringat!...memoriku tiba2 jadi jelas..masa solat malam hari tu..dalam pukul 5 pagi..

...semasa solat tu sebelum peristiwa tu...aku baca surah Sajdah..sampai pada ayat 12 hingga ayat 14..

tiba2 aku rasa sedih sangat-sangat..tak dapat nak kawal emosiku..terus air mataku mengalir dengan banyak sekali..burst into tears.. suaraku tersekat2, hidungku tersumbat..

12..Dan (alangkah ngerinya)sekiranya kamu melihat ketika orang2 yang berdosa itu menundukkan kepala mereka didepan Allah....Wahai tuhan kami,kami telah melihat dan kami telah mendengar, kembalikanlah kami,kami ingin mengerjakan amal salih, sesungguhnya kami  adalah orang2 yang yakin.

13..Dan Kami kehendakki kiranya setiap jiwa itu mendapat petunjuk...akan tetapi benarlah perkataan dariKu..pasti Aku penuhi neraka jahannam itu dengan jin dan manusia bersama2.

14..Maka rasailah kamu (siksa ini) disebabkan kealpaan kamu akan pertemuan pada hari ini..sesungguhnya Kami pun telah melupakan kamu dan rasakanlah siksa yang kekal, disebabkan apa yang selalu kamu kerjakan.

..aku bercakap didalam hatiku..ketika aku sedang membaca ayat2 tu...masa dalam solat tu.....

"kenapa dengan aku ni?.. tak pernah pulak aku rasa sedih dengan ayat ni...rasa takut ada la...kalau aku menangis pun..itu sebab aku rindu sangat pada Allah...bukan dengan ayat2 sebegini !!"

..so now baru laa aku faham...rupa2nya yang sedih dan yang menangis terisak-risak itu ialah MONICA....

Rasa2nya, aku akan teringatkan Monica tiap kali aku baca surah kegemaranku ini..

..how to forget her?? So strange and yet so real...

Benar lah kata2 hikmah orang2  inggeris...TRUTH IS STRANGER THAN FICTION..

ALLAHU AKBAR..ambillah pengajaran dari kisah ini...wahai anak2ku....





Wednesday, 9 November 2011

IN MY HEART, LIES A MEMORY.....





Fatimah azZaharah Nordin>>> huhuhu really really miss my little brother. 3 months already, huhu
22 October at 11:35...Nazir Othman>>> Allahummaghfirlahu warhamhu wa'aafihi wa'fu'anhu.
22 October at 14:40  Fatimah azZaharah Nordin>>> ameen
22 October at 14:40  Mu'adz 'mu' Zayd>>> I miss him too
22 October at 15:10 YamBee Din>>> baru tengok gambar semalam..hensem
22 October at 17:00 fauziah Husain>>> everyone miss him....only good memories thats left.. really deep inside our heart...
26 October at 22:53 Abdul Basith>>> insyaAllah, doakan dia selalu~~



31 okt 2011   we miss him too...
10 okt 2011  we miss him more










rinduuu kat paknik !!! salaamualaikum pakniik !













Baca Al Fatihah untuk paknik...we love you paknik...always and forever ! Jumpa paknik kat Syurga...

                                                                                           
....IN LOVING MEMORY...

In my heart lies a memory....
of you..
Though i try to forget you...
somehow.. you shine and glow ever more


You're that little star in the night sky..
twinkling and glittering whole night long..
always up there
whenever i look up..

you're the pulse of my heart..

beating loud and clear..

we never stop loving you..
we miss you....

Ya Allah ..
Rahmatilah kesayangan kami, Abdul Hadi bin Zaharatullaili...
Ampunilah segala dosa2nya ...
Tinggikanlah maqamnya disisimu..
Himpunkanlah kami bersama diakhirat sepertimana Dikau himpunkan kami didunia..
bersama para anbiya' wal mursaliin wa syuhada' wa solihin..
Amin ya Rabbal amin.



klik..The day-i-lost-my-son-to-the-devils
klik..bakat-semulajadi.html
klik..munajat-ku.html
klik..My brother my-hero.html
klik..kehidupan-ini.html
KLIK HADI%20AT%20SCHOOL

Monday, 7 November 2011

SLAUGHTERING IN ISLAM




This is a question-answer session with a medical practitioner on the benefits of the Islamic method of slaughtering animals.

 Q.. Dr. John, if the veins that are in the front part of the neck of the animal are cut, what would happen to that animal?
Dr. John... Scientifically speaking, when an animal or human has his veins that are found in the front part of the neck cut, he will faint immediately. 



To clarify, he said that if someone was strangled, he would suffer extreme dizziness and lack of concentration because it is difficult for the blood to reach the brain, and if the duration of strangling was longer, he will lose sensation and faint.


Q...So, cutting the veins that are in the front part of the neck of the slaughtered animal and letting the blood flow outside its body leads to unconsciousness?
Dr. John...Yes, definitely.

Question..Does the slaughtered animal feel any pain immediately after having its neck cut?
Dr John...Of course not, as it is totally unconscious.

Question..Then, why does the animal do such spasmodic movements that give the feeling that it is in pain?
Dr. John...This is because when the veins are cut without breaking the bones of the slaughtered animal’s neck,  which is exactly the case in the Islamic way of slaughtering, the brain does not receive blood while the cerebrum is still alive and the neurological system that is at the back part of the neck is still linked to all the systems of the body. Thus, the neurological system sends signals to the heart, the muscles, the intestines and all the cells of the body to send blood to the cerebrum. This makes all the cells, intestines and muscles of the body make spasmodic movements to push the blood to the heart which sends the blood to the brain. However, the blood leaves the animal’s body instead of going to the brain because the veins of the neck are already cut. The neurological system continues to send signals and blood leaves the animal’s body until all the blood flows out. The widespread idea that animals suffer from pain when slaughtered by this method was scientifically proven to be wrong as animals faint and totally lose sensation as soon as the veins are cut.

Question...Medically speaking, is it better to leave the blood inside the body of the animal or let the blood flow  out of the body.
 Dr. John...Blood is one of the most fertile environments where germs grow and it also carries substances that are harmful for the human body. So, if the blood remained in the meat directly after the death of the animal, it will be a fertile environment for germs, in addition to the harmful substances that are present in it.

 Question...What do you think of the other ways of slaughtering animals especially the way that is used in most European countries which is hitting the animal on its head so that it would faint, then slaughtering it afterwards?
Dr. John...This method has dangerous ramifications on the health of humans. This is because the animal dies slowly when it is hit in this method and this causes the membrane that lines the large intestines to lose its ability to retain the bacteria that is in the large intestines. Therefore, the bacteria penetrates the body of the animal, finds the blood and swims in it while interacting with it until it spreads throughout the entire body of the animal. The safest way of eating meat that is free from blood and bacteria is by getting rid of the blood of the animal and letting it flow out.



klik..haj-muslim-pilgrimage.html

Sunday, 6 November 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDUL ADHA

Besok Hari Raya Kurban...Eidul Adha



Sempena Hari mulia ni, aku tulis sikit kisahnya..reminder untuk diriku..senang nak cari hadith and ayat Quran nanti..bila kena quiz ke...

Hari ni 9 zulhijjah iaitu Hari Arafah..kita disunatkan berpuasa... sepertimana sabda nabi saw..
                                      
                       صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ يُكَفِّرُ سَنَتَيْنِ مَاضِيَةً وَمُسْتَقْبَلَةً وَصَوْمُ عَاشُوْرَاَء يُكَفِّرُ سَنَةً مَاضِيَةً

Puasa hari Arafah menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang dan puasa Asyura.. 10 Muharram, menebus dosa setahun yang telah lalu.
HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud dari Abi Qotadah

Bagi Hari Raya Aidul Adha  pula..ada sunnah penyembelihan binatang sempena kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail...surah as-saffat ayat 100 hingga 110

102..Maka ketika anaknya itu sampai.. ke peringkat umur yang membolehkan dia.. berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu.. maka fikirkanlah apa pendapatmu?"
Anaknya menjawab: “Wahai bapaku, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah, kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar”.

103..Setelah keduanya berserah bulat-bulat, dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya atas pelipisnya..

104..maka Kami menyerunya: “Wahai Ibrahim!

105..sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu. Sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan.

106..Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata

107..Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar;

108..Dan Kami abadikan untuk Ibrahim..nama yang harum..di kalangan orang-orang yang datang kemudian

109“Salam sejahtera keatas Ibrahim!”.

110..Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang  mengerjakan kebaikan.

111..Sesungguhnya ia termasuk hamba-hamba Kami yang beriman.  

....ALLAHU AKBAR..Ujian Allah kepada seorang nabi...
....Ganjarannya pun...Allahu Akbar....harum semerbak dunia dan akhirat..

...Macam mano nak tinggal sekampung dengan nabi2 kat akhirat?????
... Tak upayo den.. nak kurban macam tu..
....Ya Rahman Ya Rahim..rahmatilah kami..



Tentang pembahagian daging kurban...
1/3.. untuk keluarga dan sedara-mara
1/3..untuk kawan2..tak kira miskin atau kaya, muslim atau non-muslim..sape2 aje
1/3 untuk kaum fakir miskin

SELAMAT HARI RAYA EIDUL ADHA