Wednesday, 25 December 2013

AKHIR ZAMAN..

Rasulullah saw telah menceritakan 5 zaman yg akan dilalui oleh umat yg dicintai nya..serta peritiwa2 yg akan ditempuhi sebelum berlaku Hari Kiamat..

     تَكُونُ النُّبُوَّةُ فِيكُمْ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا
  ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ
 ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ اللَّ يَرْفَعَهَا
 ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا عَاضًّا فَيَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا
 ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا جَبْرِيَّةً فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا 
ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ ثُمَّ سَكَتَ

 [HR Ahmad dan Baihaqi dari Nuaman bin Basyir dari Hudzaifah]
video
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
1  Zaman pertama bagi umat ini adalah ketika Nabi saw masih hidup. Zaman itu sudah berlalu.

2  Kemudian, datang pula zaman pemerintahan yang mengikut cara kenabian. Pada zaman

itu, umat Islam diperintah oleh 4 khulafa’ ar rashidin. Zaman itu juga sudah berlalu.

3  Kemudian datang pula zaman pemerintahan kerajaan yang “menggigit”. “Menggigit” di dalam

hadith tersebut bermaksud mereka menyerahkan kekuasaan kepada keturunan mereka. Kita

dapat lihat pada fasa ini, kerajaan Umayyah, Abbasiyyah dan Uthmaniah yang berkuasa dengan

menggunakan sistem monarki. Zaman ini juga telah berlalu.

4 Kemudian datang pula satu zaman yang dunia diperintah oleh pemerintah yang zalim dan

bermaharajalela dan fasa itu ialah zaman sekarang. Kemudian, setelah berlalunya fasa ke 4,

akan datang pula fasa ke 5

5  Pada masa Fasa ke 5, dunia akan kembali diperintah mengikut cara Nabi berasaskan syariat Islam.

6 Setelah habis bercerita mengenai 5 fasa tersebut, tiba-tiba nabi saw diam dan diam

tersebut bermaksud “sejarah manusia sudah tamat”...

Rasulullah saw pernah mengingatkan umatnya yang akan hidup pada fasa ke 4 ini akan kedatangan

satu fitnah... fitnah Kubro.. Fitnah yang paling besar dalam sejarah ketamadunan manusia..itulah fitnah Al-

Masih Ad-Dajjal.

Dajjal tidak akan datang dalam fasa ke 5 kerana fasa ke 5, kekuasaan telah berada di

pihak orang-orang yang beriman. Dajjal juga tidak akan muncul selepas fasa ke 5 kerana selepas itu

sejarah ketamadunan manusia sudah tamat.

 Hanya fasa ke 4 sahaja peluang untuk Iblis mengumpul pengikutnya seramai mungkin yang akan ke neraka.

 Dan fasa ke 4 itu adalah zaman yang kita berada di dalamnya SEKARANG..sebelum turunnya Nabi Isa as

dan munculnya Imam Mahdi yang akan memindahkan kita ke fasa yang ke 5...seterusnya mengakhiri sejarah

ketamadunan manusia dan mengalahkan usaha Iblis di peringkat terakhir zaman manusia.

Pertembungan dakwah islam dan musuh2 islam berlaku sejak azali
Surah Al Isra' 61 - 65
A061
Dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; maka  sujudlah mereka kecuali iblis... ia berkata: "Patutkah aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah yang di adun ?"
A062
Ia berkata lagi: "Khabarkanlah kepadaku, inikah orangnya yang Engkau muliakan mengatasiku? Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing dan menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit ".
A063
Allah berfirman "Pergilah lakukanlah apa yang engkau rancang ! Barangsiapa yang mengikutimu di antara mereka, maka sesungguhnya neraka Jahannamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup.
A064
Dan desak lah sesiapa yang engkau dapat dengan pujukanmu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan hamba2Ku, dan bersekongkol lah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu)". Sesungguhnya tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan muslihat semata.

A065
Sesungguhnya hamba-hambaKu , tiadalah engkau (hai iblis) mempunyai sebarang kuasa terhadap mereka .. cukuplah Tuhanmu (wahai Muhammad) menjadi Pelindung (bagi mereka).
1 Dari Jabir, dia berkata: Aku Pernah mendengar Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda: “Sesungguhnya syaithan telah putus asa untuk disembah oleh orang-orang yang salat di Jazirah Arab, akan tetapi syaithan (tidak putus asa untuk) mengadu domba (menciptakan permusuhan) diantara mereka”. (HR Muslim 2812)* Berdasarkan hadist yang mulia ini, da’wah tauhid tidak akan pernah hilang atau lenyap dari jazirah Arab.

2 Dari Jabir, dia berkata: Aku pernah mendengar Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda: “Sesungguhnya singasana iblis ada di lautan**. Maka (setiap hari) dia mengirim bala tentaranya untuk mengganggu manusia. Maka yang paling besar (kedudukannya) diantara mereka (bala tentara itu) di sisi iblis adalah yang paling besar diantara mereka gangguannya (kepada manusia)”. (HR Muslim 2813

3 Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Menjelang turunnya Dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai. Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai.”

4 Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w ada bersabda: “Bumi yang paling baik adalah Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal nanti ia dikawal oleh malaikat. Dajjal tidak sanggup memasuki Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal (di luar Madinah), kota Madinah bergegar tiga kali. Orang-orang munafik yang ada di Madinah (lelaki atau perempuan) bagaikan cacing kepanasan kemudian mereka keluar meninggalkan Madinah. Kaum wanita adalah yang paling banyak lari ketika itu.
Itulah yang dikatakan hari pembersihan. Madinah membersihkan kotorannya seperti tukang besi membersihkan karat-karat besi.” Diriwayatkan oleh Ahmad, hadis yang diterima dari Aisyah r.a...

video

klik..tentera iblis dari kalangan manusia..
klik..ketua2 negara islam dari kalangan tentera iblis

Friday, 13 December 2013

SYRIANS ARE FREEZING TO DEATH



Salji mula turun di Turki, dan dijangka akan turun juga di Jordan.

2 negara yang dihuni ratusan ribu saudara kita dari Syria...DALAM KHEMAH


















Homs: Snow has covered most of #Syria this morning and the temperature has dipped to below -5 Celsius
This picture shows the mixture of devastating destruction and snow in Homs. Millions of people are having to survive this weather with no electricity or gas to keep themselves warm. The freezing cold will affect the health of those millions especially the young and elderly, and even lead to deaths.
All becuase the people stood up to the tyrant baathist regime and the neighbouring muslim rulers instead of going to the aid of the people just stood arm in arm with the tyrants 



Whilst many of us around the world are enjoying a hot summer or are able to keep safe and warm during the harsh winter, please make time in your Du'a for our brothers and sisters who are still facing torture, hunger, pain & homelessness whilst having to endure the hardships of strong winds, snow storms & blizzards without adequate shelter.


Musim sejuk yang dihadapi pelarian Syria.


Reports already surfacing of children freezing to death & many suffering hypothermia. 




And do not forget the Mujahideen, they too are braving the difficult weather - many of whom have never seen snow - and are still fighting to protect the oppressed and carrying out humanitarian work to assist them. 








لاتنسوهم من دعائكم





















I am so ashamed ..you being cold...
 While I am blessed with the heat in our home......
 I am ashamed of your fear... While I close my eyes to sleep in peace....
 I am ashamed of your hunger... Your thirst .. While The Lord fed me..
and you are still in need..
 I am ashamed of my comfort... And you my brothers and sisters it's so hard for you through this discomfort ... Aaaaah
oh my brothers and sisters that are suffering under these tents... 
i am ashamed from my tears that didn't move inside the hearts of others .. 
Aaaaah
oh dear brothers and sisters of mankind that are suffering under this oppression..
 How much this kills me from inside from you being let down....

 But don't worry Allah is watching over and victory will come inshaAllah sooner or later..

May Allah SWT grant a swift victory to the Muslims facing oppression, Ameen.                       

THE LEAST WE CAN DO ... SEND OUR MONEY...















BANK ISLAM  1202 9010 0635 12   PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA


KLIK..aid-for-syria.




BOLEH JUGA DONATE DISINI..



































Monday, 9 December 2013

BANJIR DIKUANTAN..an eye - catch







surah Hud ayat yg 44                                                                                                                            

وَقيلَ يٰأَرضُ ابلَعى ماءَكِ وَيٰسَماءُ أَقلِعى وَغيضَ الماءُ وَقُضِىَ الأَمرُ 

Dan Allah berfirman.. Wahai bumi !! telanlah airmu dan wahai langit !! berhentilah dari curahan hujanmu dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) ..

SubhanaAllah... Allah Maha Besar!                                                                                                              
Air jernih masuk dalam Masjid walaupun diluar banjir dengan air keruh...Subhanallah...                                       
              

 TELATAH PEMIMPIN MALAYSIA
....menghadapi krisis

.....memang lawak serious, bukan lakunan....





































































NASIB BAIK ADA ROBIN HOOD..

 MB Terengganu Jadi Robin Hood, Roti Gardenia Jadi Habuan Mangsa Banjir










KAK IJAT SAYS..KALAU TAKDE PEMIMPIN BARISAN NASIONAL..HANYUT SEMUA PENGUNDI YG MENGUNDI PEMBANGKANG..



YB FUZIAH SALLEH SAYS....KAK  IJAT KAK IJAT..AWAT HINGA' SANGAT..

... I  kat Kuantan dah ni....I pi senyap2 jaa...ikhlas lillah..Kak Ijat bila nak sampai ??                                       
                                         
Tokkk mungggg !!! Wakil rakyat PAS yang bagi la wei !!                                                                                     
klik..rakyat susah dah..                                                                                                                              

ALHAMDULILLAH, DI ZAMAN INI MASIH ADA FAIRY-TALE PRINCESS YANG REAL ..                              

  ..lebih noble dari fairy tale  .home is where the heart is..                                                                                                                                  
 WELCOME , DEAR PRINCESS ..ALLAH BLESS YOU                                                                                               
                                                                                 

KDYTM Tengku Puan Pahang di pusat pemindahan SMK Sg. Isap                                       

 ...Sangat rajin...ADORABLE                                                                   
                                                                                        
Tengku Puan Pahang rileks je.....siap masak kan utk mangsa banjir...dia sndiri pun makan lebih kurang je...       

SEMUGA SIFAT PEMURAH TUAN PUTERI MENJADI PENYEBAB ALLAH TURUNKAN RAHMAT DAN BARAKAH KEPADA RAKYAT MALAYSIA...

AAMIIN YA RABBAL AALAMIIN

klik..zuriat-nabi-saw-dan-kesultanan-melayu-3..                                                                                          

Wednesday, 4 December 2013

SURAH AL KAHFI ..siri 2

klik disini..asbab & fadhilat surah kahhfi

Kesimpulan surah

Surah Al Kahfi adalah diantara surah terawal yg diturunkan ketika nabi saw berdakwah di mekah.

TAJUK SURAH

Surah ini diberi nama Al Kahfi ..dinisbahkan kpd sebuah gua di Jordan..yg menempatkan beberapa  pemuda  yg  meninggalkan kesenangan dan kemewahan dunia demi menyelamatkan agama Allah yg mereka anuti.

Walaupun pemuda2 ini tidak sehebat nabi Musa as....baginda nabi dan rasul pilihan, kalimallah...dan Khidir yg Allah kurniakan ilmu mengatasi nabi Musa as, namun Allah memilih kisah mereka sebagai tajuk utama surah ini.

Allah telah memuji dan mengangkat nama mereka dan Dia menghendakki mengabadikan kisah mereka ..

Demikian lah sebagai pengajaran..dalam keadaan apa sekalipun Allah tetap akan memelihara kaum mu'min yg ikhlas dalam ketaatan dan ubudiah kpd Nya.

"Mereka adalah pemuda2 yg beriman kpd Allah dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka. "

ASBAB SURAH


Surah ini diturunkan untuk menjawab soalan orang2 kafir Quraisy.Walaupun motif soalan mereka hanya untuk menghina dan memalukan nabi saw serta mendustakan kerasulan nabi saw dan atas dasar kebencian, Allah tetap melayan mereka.

Hakikatnya, itu lah adab yg harus dimiliki para pendakwah...tidak wajar bagi mereka untuk 'brush-off' soalan2 yg di ajukan oleh para penanya.Semuga jawapan yg benar dan ikhlas diatas dasar kasih sayang akan memberi manafaat kpd penanya..

Daripada Ali Bin Abi Tholib r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda:


Ilmu itu seperti gudang,  dan kuncinya adalah bertanya. 


Maka hendaklah kamu sering bertanya semoga kamu diberi rahmat oleh Allah Taala.


Maka sesungguhnya dari satu pertanyaan itu diberi pahala akan empat orang. 


1 orang yang bertanya. 


2 guru yang menjawab.



3 orang yang mendengar jawapan itu. 

4 orang yang cinta kepada mereka´.]]


(Hadis Riwayat Abu Naim)

KANDUNGAN UTAMA SURAH


Didalam Surah alKahfi, banyak diceritakan kisah2 ..bagaimana materialisma dan keduniaan dapat meninggikan iman dan sebalik nya dapat merosakkan iman...iaitu kisah pertembungan antara materialisma dan keimanan..

  Di antara kisah2 didalam surah ini,4 adalah paling utama

1 Ujian agama..the fitnah of religion

  Kisah pemuda2 berketurunan bangsawan, berjawatan tinggi didalam istana bilamana mereka terpaksa memilih antara jawatan dan agama...mereka memilih agama..dan apabila Raja ingin membunuh mereka disebabkan iman mereka kpd Allah swt, mereka lari menyelamatkankan agama mereka.
Mereka menyembunyi didalam gua dan Allah telah memelihara mereka.

2 Ujian harta..the fitnah of wealth

  Kisah pemilik kebun ..apabila kemewahan menguasai hati dan menjadikan nya ujub dan sombong dan kufur terhadap Allah dan lupa bahwa  kemewahan nya adalah milik Allah swt..dan akhirnya Allah musnahkan kebun nya

3 Ujian ilmu...the fitnah of knowledge

   Ilmu bolih memusnahkan seseorang jika ilmu itu membuatnya ujub, sombong...tetapi Allah menceritakan keadaan nabi Musa yg merendahkan diri nya ketika menuntut ilmu dengan Khidir dan disebabkan sifat tawadhu'nya, Allah tinggikan kebijaksanaan nya dan darjat nya.

4..Ujian Kuasa...the fitnah of Power

   Kisah Raja Zulqarnain di uji dengan nikmat kekuasaan....mulkin mulukiah...bagaimana baginda memerintah dan menguasai rakyat
dan kemewahan.. dan baginda berjaya kerana dia sedar diatas nya ada RAJA yg MAHA AGUNG

PENGAJARAN

Iman yg mantap saja dapat menyelamatkan seseorang dari penipuan dajjal...



Tanda iman yg mantap

..Apabila bagi seseorang itu, nilai emas dan batu sama saja
..Apabila bagi seseorang itu, nilai dugaan dan nikmat sama saja
..Apabila bagi seseorang, kurang dan tambah nya harta sama saja

 sebabnya ialah dia tidak melihat nilai dunia dgn mata zahir..dia melihat dunia dgn mata hati iaitu mata iman

Iman juga boleh bertambah dan berkurang
..al imaanu yaziidu wa yanqus...



Tuesday, 3 December 2013

SURAH AL-KAHFI..siri 1

Kelebihan Surah Al-Kahfi


Dari Abu Ishaq... ia pernah mendengar al-Barra’ bercerita...

'Ada seseorang yang membaca surah al-Kahfi, sedang diluar rumah terdapat seekor kuda, tiba-tiba kuda itu meronta2 (agitated )
 ... lalu ia melihat diluar ada awan seperti lampu2 (chandeliers) turun  didepan nya...apabila ia berhenti mwmbaca, lampu2 itu naik ke langit...
Lalu ia menceritakan hal itu kepada Nabi saw, maka baginda pun menjawab..
zaalikal sakiinah nazalat... itu adalah sakinah yg turun untuk mendengar bacaan mu.
Mengikut ibn Hajar, sakinah adalah malaikat

“Bacalah surah al-Kahfi, kerana sesungguhnya ia merupakan ketenangan/sakinah yang turun bersama dengan Quran, atau turun untuk al-Quran”.
HR Imam Ahmad

1..Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dari Muaz bin Anas dari ayahnya yang mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa membaca permulaan ayat al-kahfi dan penutupnya maka itu merupakan cahaya baginya dari hujung tapak kakinya hingga puncak kepalanya, dan barangsiapa membaca seluruhnya (surah al-kahfi) ia akan merupakan cahaya baginya yang akan terpancar antara langit dan bumi."

2..Diriwayatkan dari Al-Hakim dari abi Said bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat akan bersinar cahaya baginya selama masa 2 Jumaat. "

3..Dan diriwayatkan dari Abu Bakar Al- Baihaqy dari Abu Hashim bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa membaca surah al-Kahfi sebagaimana diturunkan maka ia akan menjadi cahaya baginya di hari Kiamat."

4..Diriwayatkan dari Imam Ahmad dari Abu Darda' bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa menghafalkan 10 ayat dari permulaan surah al-Kahfi, dia dilindungi dari Dajjal (fitnah dan tipu dayanya).

5..Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan sanad yang lain dari Abu Darda' bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa membaca 10 ayat terakhir dari surah al-Kahfi maka ia merupakan perlindungan baginya dari fitnah Dajjal."

SEBAB SURAH AL-KAHFI DITURUNKAN

Surah ini diturunkan sekaligus di Makkah...




 Kisahnya....
Pada awal da'wah nabi saw..ketika kaum musyrikin telah berusaha sedaya mereka utk menggagalkan dakwah nabi saw..tetapi semua nya tidak berjaya..malah hari demi hari ada saja yg mengikut agama baginda saw ..maka pembesar-pembesar Quraisy telah bermesyuarat dan bersetuju utk bertanya hal kenabian dan kerasulan kpd rahib2 yahudi di yathrib kerana agama yg dibawa muhammad ada kesamaan agama kaum Yahudi...motif mereka adalah utk mendustakan baginda saw..

Mereka pun mengutuskan beberapa orang untuk menemui  rahib Yahudi Madinah, 

Orang Quraisy..
"Kami datang kepada kamu, wahai ahli kitab untuk merujuk tentang kenabian Muhammad di dalam kitab Taurat."

Rahib Yahudi 
" Ajukan 3 pertanyaan kepada beliau. Jika beliau dapat memberi keterangan tentang 3 hal itu, maka benarlah dia seorang Rasul. Jika dia tidak dapat memberi keterangan itu, maka dia adalah seorang pembohong dan terserahlah kepada keputusan kamu untuk melakukan apa dengan beliau."

Tanyakan kepadanya tentang :

1. Pemuda-pemuda di zaman dahulu yang pergi berkelana dan tanyakan tentang pengakhiran kisah mereka.

2. Tentang seorang pemuda yang menempuh perjalanan keliling dunia dari timur ke barat. Tanyakan bagaimana kisahnya.

3. Apakah ruh itu?

Jika dia dapat memberikan keterangan untuk ketiga-tiga persoalan tadi, maka dia benar-benar seorang nabi dan ikutilah dia. Jika sebaliknya, maka dia hanyalah pereka agama dan terpulanglah kepada kamu untuk mengambil tindakan terhadap keatas nya.

Sekembalinya utusan Quraisy itu, berkatalah mereka kepada kaum mereka;

"Kami telah diajari oleh rahib-rahib Yahudi, untuk mengemukakan 3 pertanyaan kepada Muhammad. Jika dia dapat menjawab pertanyaan itu serta dapat memberi keterangan, maka benarlah dia seorang nabi..."

Betapa gembiranya mereka kerana kisah2 purba itu tentu tidak diketahui Muhammad kerana dia seorang yg buta huruf.

Maka segera mereka menemui nabi saw dan mengajukan soalan2 itu
Baginda saw meminta mereka datang pada keesokkan harinya utk diberi jawapan.  Baginda bersabda:

"Esok akan ku terangkan apa yang disoal oleh kalian."
( ukhbirukum ghadan 'amma sa'altum 'anhu).

Sejak hari itu, baginda saw menanti-nanti kedatangan Jibrail namun Jibrail tidak muncul. Baginda saw menunggu dan menunggu...
selama 15 hari
... sehinggakan baginda dirundung kesedihan kerana tiap hari orang2 Quraish menuntut jawapan dan tiap hari baginda terpaksa
mendengar ejekan dan cercaan mereka.

Selepas 15 hari, baru Jibrail muncul dan terus menyampaikan surah al Kahfi kepada baginda saw...