Wednesday 22 May 2013

HUSNUL KHAATIMAH..

SEBAGAI ONLOOKER..ANDA SEORANG DARI MEREKA ??



















Seseorang telah mati akibat dipijak oleh orang ramai ketika sedang bertawaf keliling Kaabah. Jenazahnya lengkap berpakaian ihram dalam keadaan serba putih. Maka orang ramai yang mengerumuninya berkata…

.." Orang ini mati ketika sedang bertawaf, alangkah baik matinya.. pasti dia  ahli 
    syurga…beruntungnya orang ini !”

 
Seorang hamba Allah yang lain pula ditemui mati diatas tikar sembahyang didalam sebuah masjid ketika seorang Bilal datang sebelum waktu Subuh. Maka jemaah yang baru tiba apabila melihat jenazah orang itu pun berkata..


.." Orang ini mati ketika sedang solat Tahajud dimasjid, alangkah baik kematiannya...pasti dia  ahli 
    syurga…beruntungnya orang ini!”

 
Seorang pemuda telah ditemui mati diluar sebuah Pub. Mayatnya berlumuran darah akibat ditikam dan dikelar kerana bergaduh dengan orang lain. Maka orang ramai yang lalu lalang.. berkerumun disekeliling mayat pemuda itu dan berkata….


..Astaghfirullah !!..orang ini mati selepas minum arak..then bergaduh.. lalu dibelasah 
  sehingga mati. Alangkah celakanya mayat ini...pasti dia ahli neraka !

Beginilah persepsi masyarakat apabila melihat sesuatu kejadian...terus buat keputusan tanpa usul periksa. Walaupun mereka melihat dengan mata kepala sendiri.. namun hakikat yang berlaku sebelum kejadian .. mereka tak tahu!! Dengan gelojoh mereka membuat andaian sendiri tanpa mengetahui apa yang sebenarnya terjadi.


 Beginilah cerita yang sebenarnya berlaku…..

Kisah yang pertama….

..orang yang mati dalam ihram itu sebenarnya telah ditangkap oleh orang ramai ketika sedang mencuri dompet seseorang yang sedang bertawaf sekeliling Kaabah. Ketika orang itu ditangkap mereka mendapati ada banyak lagi dompet jemaah lain. Kerana berang dengan perbuatan lelaki itu, orang ramai telah memijaknya sehingga mati. Kemudian mereka meninggalkan mayat itu. Orang lain yang melihat mayat itu tidak tahu apakah cerita yang sebenar.

Kisah yang kedua…

..orang yang mati diatas tikar sembahyang didalam masjid sebelum subuh itu sebenarnya adalah seorang pencuri. Oleh kerana masjid berkunci.. maka dia telah memanjat bumbung masjid untuk masuk melalui siling masjid itu. Niatnya adalah untuk mencuri wang didalam tabung masjid itu. Ketika sedang memanjat.. dia terjatuh..dan mati datas tikar sejadah itu.

Kisah yang ketiga…

..orang yang mati didalam Pub itu sebenarnya adalah seorang pemuda yang soleh. Ketika pulang dari masjid.. dia melalui sebuah Pub dan melihat beberapa orang pemuda telah menarik seorang wanita muslimah kedalam Pub itu. Mereka berniat jahat keatas wanita itu. Pemuda soleh itu yang menyaksikan kejadian itu telah masuk kedalam Pub itu dan cuba menyelamatkan wanita itu. Wanita itu telah berjaya melarikan diri tetapi pemuda itu pula yang dibelasah.. sehingga mati dan dicampak keluar Pub itu. 

Pemuda itu sebenarnya syahid kerana mempertahankan maruah seorang wanita muslimah.

So .. kesimpulannya ..jangan cepat menghukum..berlagak pandai..berlagak wara'..

..kalau kita bersangka baik sedangkan hakikatnya buruk.. tidaklah teruk sangat..tapi jika sebaliknya 
..kita menyangka yang buruk sedangkan perkara sebenarnya adalah baik…
...maka kita telah berdosa ! 

Kuasa memasukkan seseorang kedalam syurga or neraka .. adalah hak mutlak Allah swt..











SEMUGA MENJADI PENGAJARAN..





2 comments:

  1. جزاك اللهُ خيراً May Allâh reward you [with] goodness ukhti.
    Ayat yang terakhir tu dari mana Kak Laili?

    ReplyDelete