Friday 24 January 2014

SURAH JIN













Nak cerita sikit tentang grup usrahku di PERNEC..just nak simpan kenangan..tak tulis nanti lupa..
Tiap lunch hour jumaat, kami ada grup discussion..Jumaat baru ni aku umum dlm grup watsap nak buat surah jin...lantas semua bersetuju, gembira' sekali..terus seorang ahli yg baru sebulan setengah berpindah ke PUTRAJAYA .. mohon dirakamkan ke SKYPE..supaya dia boleh ikuti perbincangan ON AIR.. wadui waduiih !! ini udah kali kedua..canggih sekali !!..ayuh ikuti kisah nyaa


Di dalam al-Qur'an terdapat 22 ayat mengenai jin .

Surah Jin telah  di wahyukan kpd baginda nabi saw mengisahkan perihal segolongan jin yg telah terdengar baginda membaca ayat2 quran dan reaksi mereka..Didalam surah ini juga
diceritakan hakikat kewujudan mereka, kisah2 masyarakat mereka, agama mereka dsb.....

A001
Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya satu rombongan jin telah mendengar (al Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: "Sesungguhnya kami telah mendengar al Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!

Berkata ibn abbas ra bahawa nabi s.a.w. tidak pernah membacakan kepada jin al Quran dan tidak pernah melihat mereka.  (Muslim, Tirmidhi, Musnad Ahmad, Ibn Jarir).  

Ayat ini mengkhabarkan kpd nabi saw bahwa jin mendengar dan memahami apa yg dibaca oleh baginda saw. Malahan mereka memahami maksud dan keindahan ayat2 suci alquran.

Telah di ceritakan bahawa ketika Sahl bin Abdillah berada di negara 'Ad, dia terlihat kesan sebuah kota yang di tengahnya terdapat sebuah gedung batu terukir yang dihuni oleh jin. Dia pun masuk ke dalam gedung itu, dan di lihatnya ada seorang lelaki yang tinggi besar sedang solat mengadap kiblat...memakai jubah yang dibuat daripada bulu yang sangat indah. Sahl bin Abdullah kagum melihat tubuh orang itu yang tinggi besar,  lebih dikaguminya.. keindahan jubahnya.
Kemudian dia pun memberi salam kepadanya. Lalu lelaki itu menjawab salamnya dan berkata: "Hai Sahl, sesungguhnya badan itu tidak merosakkan pakaian tetapi yang merosakkan pakaian adalah bau dosa dan makanan yang haram. Jubah yang aku pakai ini berusia tujuh ratus tahun dan dalam jangka waktu itu aku bertemu dengan Isa dan Muhammad (alaihimas salam). Aku beriman kepada keduanya."
Maka, berkatalah Sahl: "Siapakah tuan?" Lelaki itu menjawab: "Aku termasuk di antara yang disebutkan di dalam ayat: "qul uhiya ilayya annahus tama'a nafarun minaljinni." 
(riwayat Ibnu Jauzi di dalam kitab Shafwatus Safwan dengan sanadnya dari Sahl bin Abdillah)




A002
`... yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami.
Ungkapan ini adalah pengisytiharan bahwa..

1..Nubuwah dan wahyu tidak wujud dikalangan jin.

2.. Kaum jin ini serta merta beriman kpd Allah swt  setelah mendengar bacaan nabi saw .. ..berbeza dgn sifat mushrikin quraish...tidak mendapat manafaat dari alquran padahal nabi saw adalah dari keturunan mereka, dibacakan dlm bahasa mereka.


3..Didalam surah Al Ahqaf 29-30..Allah mewahyukan bahwa sekumpulan jin yg telah mendengar bacaan nabi saw adalah pengikut Taurat..mereka terus beriman kpd Al Quran dan berdakwah kpd kaum mereka

A003





Dan sesungguhnya amat tinggi kebesaran dan keagungan Tuhan kita daripada beristeri atau beranak.

Ketika mendengar bacaan nabi saw, mereka tersedar akan kesesatan agama mereka..bahwa mereka telah mensyirikkan Allah ..

A004
`Dan  sesungguhnya sebelum ini ada  pemimpin kami yang kurang akal yg mengatakan terhadap Allah kata-kata yang melampaui kebenaran..

Sebelum ini,mereka beriman dgn agama yg direka2 oleh pemimpin2 mereka yg jahil. ..iaitu pengikut2 iblis dan ulama mereka yg beragama yahudi, kristian , hindu, majusi dll

A005
`Dan  sesungguhnya kami menyangka bahawa manusia dan jin tidak sekali-kali akan berani mengatakan sesuatu yang dusta terhadap Allah.

Mengikut imam ar razi...ini adalah pengakuan mereka bahwa mereka telah terjerumus dlm kejahilan dan kesesatan disebabkan taqlid buta kpd pemimipin2 mereka terdahulu..


Mereka mentaati orang2 alim mereka kerana mereka tidak pernah terfikir ulama mereka sanggup menipundalam hal2 agama..

A006
`Dan bahawa sesungguhnya  beberapa orang dari manusia, memohon perlindungan  dari  ketua-ketua golongan jin, maka dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah angkuh dan jahat.

Di dalam ayat  ini, jin sendiri yang menceritakan hubungan manusia dengan mereka.

Mujahid menafsirkan.. iaitu karena manusia pergi memperlidungkan diri kepada jin, maka si jin itu menjadi sombong.

  Qatadah, Abul 'Aliyah, Rabi' dan Ibnu Zaid menafsirkan...Oleh karena manusia telah pergi memperlindungkan diri kepada jin, dia pun diperbodoh oleh jin itu, sehingga makin lama fikirannya dikacau dan ditakut oleh  jin. Padahal Allah menentukan tempat takut hanyalah Allah.

 Qatadah mengatakan bahwa apabila dia meminta perlindungan kepada jin selain dari Allah, maka jin makin menambahkan gangguannya dan membuatnya semakin takut.

Sa'di bin Jubair menafsirkan, bahwa lantaran si manusia itu memperlindungkan diri kepada jin, maka bertambah lama bertambah condonglah si manusia tadi kepada kekufuran.

Al-Qurthubui menegaskan...Tidak tersembunyi lagi bahwa pergi memperlindungkan diri kepada jin, bukan kepada Allah adalah syirik dan kufur.

As-Saddi mengatakan bahwa dahulu bila seseorang melakukan perjalanan bersama keluarganya,.. dan di suatu tempat ia turun berehat, maka ia mengatakan..Aku berlindung dgn pemimpin jin lembah ini agar aku jangan diganggu atau hartaku atau anakku atau ternakku.


Ibnu Abu Hatim mengatakan.. dari Ikrimah bahwa dahulu jin takut kepada manusia, sebagaimana sekarang manusia takut kepada jin, malah lebih2 lagi.

 Dan tersebutlah bahwa pada mulanya apabila manusia turun berehat di suatu tempat, maka jin yang menghuni tempat itu melarikan diri. Tetapi pemimpin manusia mengatakan...Kami mohon perlindungan  pimpinan jin, penghuni lembah ini.

Maka jin berkata...Nampaknya manusia takut kepada kita, sebagaimana kita dulu takut kepada mereka.

 Akhirnya mereka mengganggu manusia sehingga manusia menjadi bertambah  takut dan gerun kpd jin dan kadang2 sehingga histeria dan berpenyakit gila.

Jin2 itu pernah berkata sesama mereka  ' nampaknya kita menjadi raja manusia dan jin sekaligus..




A007
`Dan bahawa sesungguhnya  manusia menyangka sebagaimana yang kamu sangka,  bahawa Allah tida  akan mengutuskan sebarang Rasul (atau membangkitkan manusia pada hari kiamat)


A008
`Dan bahawa sesungguhnya kami telah berusaha mencuri berita langit, lalu kami dapati langit itu penuh dengan pengawal-pengawal yang sangat kuat kawalannya, dan (dengan rejaman-rejaman) api yang menyala.

Telah diceritakan oleh Ibn Abbas ra...diriwayatkan oleh al Bukhari bahwa baginda s.a.w. bersama rombongan sahabat telah menuju ke pasar Ukaz.

Ketika itu juga, jin dan syaitan telah dihalang mendengar perbualan malaikat dilangit..mereka dihalang oleh lontaran bintang2 berapi Lalu mereka pulang dan menceritakan hal tersebut kpd kaum mereka. Mereka pun berkata .."Kita tidak mungkin terhalang dari berita langit melainkan kerana ada sesuatu berlaku. Bertebaranlah kalian ke Timur dan Barat dan lihat apa sebenar telah berlaku."

Maka, bertebaranlah mereka ke Timur dan Barat sehingga sebahagian daripada mereka  tiba di Tuhamah. Ketika itu nabi s.a.w. sedang solat Subuh. Mereka mendengar bacaan nabi saw dgn khusyu' lalu berkata: "Demi Allah, inilah yang menghalang kita untuk mendapatkan berita dari langit."

Lalu mereka pun pulang kpd kaum mereka sambil berkata ..Wahai kaum kami ! kami telah mendengar bacaan quran yg mena'jubkan membimbing ke jalan kebijaksanaan dan kami beriman kpd nya... Maka, turunlah ayat ini . [At Tirmizi, juz 5, hal 98-99, hadis 3379] (Diriwayatkan oleh al Bukhari dan at Tirmizi dan yang lainnya)



Padahal sesungguhnya kami dahulu biasa menduduki tempat-tempat (perhentian) di langit untuk mendengar.. maka sekarang sesiapa yang cuba mendengar, akan mendapati api yang menyala yang menunggu merejamnya

Imam Ahmad,Tirmidzi dan Nasa'i telah meriwayatkan dari Ibn Abbas...

Jin2 punyai tempat yg khusus dilangit untuk mendengar wahyu. Apabila mereka mendengar satu kalimah,mereka menokok-tambah dgn 9 perkara. Kalimah yg mereka dengar itu adalah benar, manakala yg mereka tambah adalah bathil. Tetapi tiba2 langit dikawal dan dihujani bebola api.Lalu mereka mengadu kpd iblis. Iblis berkata..ini semua adalah disebabkan sesuatu berlaku didunia ini lalu ia mengutuskan perisik2 nya untuk menyiasat.. Akhirnya mereka ketemu rasulullah saw yg sedang solat subuh dicelah dua buah bukit mekah.
Mereka terus beritahu iblis dan dia berkata...inilah peristiwa yg berlaku didunia ini.

A010
`Dan bahawa sesungguhnya kami tidak mengetahui adakah (dengan adanya kawalan langit yang demikian). Tuhan hendak menimpakan bala bencana kepada penduduk bumi, atau pun Tuhan hendak melimpahkan kebaikan kepada mereka.

Sebelum itu memang pernah juga terjadi pelemparan bintang-bintang api tetapi tidak banyak ,hanya sesekali saja.
 Al-Abbas menceritakan.. bahwa kami sedang duduk bersama Rasulullah saw., tiba-tiba ada bintang yang dilemparkan (di langit) sehingga bintang itu menyala terang.

 Maka Rasulullah saw. bertanya, “Bagaimanakah pendapat kalian tentang peristiwa ini?” Kami menjawab, “Kami beranggapan bahwa ada seorang yang besar dilahirkan, atau ada orang besar meninggal dunia.” 

Maka Rasulullah saw. menjawab, “Bukan demikian, tetapi apabila Allah memutuskan suatu urusan di langit, maka para malaikat bergetar mengepak-ngepakkan sayapnya karena ketakutan terhadap firman-Nya, dari sayap mereka keluar bunyi seperti rantai yang dijatuhkan di atas batu licin. Dan apabila ketakutan telah dihilangkan dari hati mereka, maka sebagian dari mereka bertanya kepada sebagian yang lain, “Apakah yang difirmankan oleh Tuhan kalian?” Maka mereka menjawab “Al Haq, dan Dialah Yang Mahatinggilagi Mahabesar.”

Lalu pembicaraan itu dicuri dengar oleh syaitan2 yang mencuri-curi dilangit. Syaitan2 itu sebagian berada diatas sebagian yang lainnya. Lalu syaitan yg mendengar itu  menyampaikannya kepada temannya yang ada dibawahnya, lalu si penerima berita menyampaikannya lagi kepada temannya yang ada di bawahnya. Demikianlah seterusnya hingga sampai pada syaitan yang paling bawah, lalu berita tersebut disampaikannya kepada penyihir dan tukang tenung. 

Terkadang2  syaitan yang di paling atas tertembak oleh bintang api sebelum ia sempat menyampaikannya kepada syaitan yang ada dibawahnya. Kadang2 syaitan itu sempat menyampaikannya sebelum terkena lemparan bintang api, maka ia mencampuri berita itu dengan seratus kedustaan darinya.

Dan syaitan itu berkata..Telah disampaikan kepada kita bahwa hari anu akan terjadi anu dan anu, dan secara kebetulan bersesuaian dengan kalimat yang didengar dari langit.

Hadis ini diriwayatkan  oleh Imam Bukhari . Imam Abu Daud, Imam Turmuzi, dan Imam Ibnu Majah telah meriwayatkannya melalui hadis Sufyan ibnu Uyaynah dengan sanad yang sama

Telah ditanya kepada Az-Zuhri,” Apakah di masa Jahiliah pun langit itu sudah dijaga dengan bintang-bintang tersebut?”
 Az-Zuhri menjawab, “Ya, tetapi di masa Nabi Saw. lebih diperketat.” 

Rasulullah Saw. bersabda :
“Sesungguhnya bingang-binang itu dilemparkan bukan karena matinya seseorang atau lahirnya seseorang, tetapi manakala Tuhan kita menetapkan suatu urusan, maka bertasbihlah para malaikat pemikul ‘Arasy, kemudian bertasbih pula penduduk langit (para malaikat) yang ada di bawah mereka, sehingga tasbih sampai kepada penduduk langit yang terdekat.

Kemudian penduduk langit yang ada di bawah para malaikat pemikul ‘Arasy,  bertanya, dan mereka mengatakan kepada para malaikat pemikul ‘Arasy, “Apakah yang telah difirmankan oleh Tuhan kalian?” 

Lalu malaikat pemikul ‘Arasy menceritakannya kepada mereka, selanjutnya para malaikat penerima berita itu menyampaikannya kepada penduduk langit yang ada di bawah mereka, sehingga berita itu sampai kepada para malaikat yang ada di langit yang terdekat.

Dan jin mencuri dengar berita itu, lalu mereka dilempari bintang api. Maka apa yang disampaikan oleh para jin adalah benar, tetapi para jin itu selalu mencampuradukkannya dengan tambahan dari mereka sendiri.”

Kesimpulannya...Syaitan2 itu ditegah mencuri dengar berita langit supaya mereka tidak dengar apa2 dari alQuran lalu memberitahu tukang tilik atau bomoh. hingga hakikat dan fakta akan menjadi keliru dan tidak diketahui mana yg benar. 

A011
Dan bahawa sesungguhnya ada di antara kami golongan yang saleh dan ada yang sebaliknya, kami masing-masing menurut jalan dan cara yang berlainan.

Memang ada jin yang kafir dan ada jin yang Islam. Meminta perlindungan kepada jin kafir bermakna meminta kpd Iblis...ini terang2  melanggar larangan Allah..
"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuh(mu), karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala."   (QS. Faathir, 35: 6).

A012
`Dan bahawa sesungguhnya kita (sekarang) mengetahui, bahawa kita tidak sekali-kali akan dapat melepaskan diri dari balasan Allah (walau di mana sahaja kita berada) di bumi, dan kita juga tidak sekali-kali akan dapat melarikan diri dari balasanNya (walau ke langit sekalipun).

A013
`Dan bahawa sesungguhnya kami, ketika mendengar petunjuk (Al-Quran), kami beriman kepadanya (dengan tidak bertangguh lagi); kerana sesiapa yang beriman kepada Tuhannya, maka tidaklah ia akan merasa bimbang menanggung kerugian (mengenai amalnya yang baik), dan juga tidak akan ditimpakan sebarang kesusahan.

A014
`Dan bahawa sesungguhnya (dengan datangnya Al-Quran, nyatalah) ada di antara kita golongan yang beragama Islam, dan ada pula golongan yang (kufur derhaka dengan) menyeleweng dari jalan yang benar; maka sesiapa yang menurut Islam (dengan beriman dan taat), maka merekalah golongan yang bersungguh-sungguh mencari dan menurut jalan yang benar 



dakwah-nabi-saw-kpd-kaum-jin.html
ayat-kursi.html
JINN

6 comments:

  1. Assalamualaikum Kak Laili... soalan2 intan:-
    Berkenaan syaitan
    1. Bila syaitan dan iblis dah beranak pinak, tak akan ada seorang pun yg akan question the stand of their first father yang ingkar dgn Allah dulu?
    2. Jika syaitan boleh berdoa, adakah bermakna dia juga boleh bertaubat?
    3. Semasa disyurga, bukankan Allah tarik perasaan hasad dengki (Surah Al-Hijr 47) sehingga semua berkasih sayang.. Jadi kenapa ada perasaan hasad dengki syaitan terhadap Adam? Ke sebab memang nak jadi cerita? Dah ditentukan oleh Allah, supaya Adam menjadi khalifah di bumi, dan melalui semua ujian utk melihat siapakah yg terbaik antara manusia? So, syaitan as one of the tools to test human?

    Tentang jin:-
    1. Apakah ayat yg patutu kita baca untuk berlindung dari Jin? Sama st ayat berlindung dari syaitan ke?
    2. Adakah Jin yang baik tak control jin yg jahat? Yang baik tak menjadi leader untuk yg jahat? (spt manusia, ada leader yg jahat, tapi jadi leader kepada yang baik juga).

    Jazakillah Kak Laili :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa alaikum mussalam wa rahmatullaahi wa barakaatuh

      intan dear, nanti akak tuliskan jawapan pd soalan2 intan tu, in one of the articles in this blog, ya..but takes some time tu complete n publish...

      Delete
  2. I'm really glad and thankful to Allah and Kak Laili, and Kak Nor for enabling me to continue with this special-to-my-heart usrah group eventhough I am far in Putrajaya. May Allah swt bless all of us and keep us steadfast. Ameen :)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Intan...
    Zila cuba jawab untuk soalan no.3 ....
    Dalam Surah Al-Hijr (ayat 47), Allah swt merujuk kepada peristiwa selepas berlakunya Kiamat dimana hanya orang2 yg bertaqwa kpd Allah swt akan dimasukkann kedalam syurga Allah. Dan didalam syurga nanti manusia akan hidup dengan aman damai tanpa wujudnya segala sifat negatif seperti dendam, irihat.... kerana Allah swt telah melenyapkan sifat itu didalam diri mereka sebaik sahaja meraka masuk kedalam syurga.

    ReplyDelete
  4. Jazakillah Zila... :)
    And Kak Laili too... :)) I look forward to that post in sya Allah

    ReplyDelete