Thursday 18 October 2018

Jin kekanak menagih kasih sayang

Semalam beberapa keluarga dari Trengganu datang berubat,,semua cousins. Pesakit nya  umur 10 tahun , dah 8 bulan tak boleh masuk kawasan sekolah. Sampai gate sekolah, dia akan rasa tercekik, gatal tekak, batuk n sesak nafas. Aku perhati dia, dia anak cerdik. Aku interview dia direct.. semua jawapan baik dan bernas.
Now ni duk rumah tok sebab duk rumah sendiri badan jadi ketar2 macam parkinsons tu.

Aku pun mula rawatan. Dia duduk melunjurkan kaki ke kiblat sambil baca AlFatihah. Kedua kakinya terus gerak2. "Bukan saya gerakkan" kata Aisyah. Aisyah ni nama samaran aku beri utk pesakit ku .
Aku scan ..tak dapat scan sbb tangan aku di tolak kekanan' Partnerku cakap, jin aisyah tolak.

Partner aku ni, dia nampak. .aku pulak tak nampak, boleh scan je.Jadi dia lah jadi mataku. Nama glamour dia N.

Teruskan cerita...

Aku scan, N kata ada makhluk besar bulu2 hitam n ada a child ,. Aku scan n confirmed "yes".
So aku tanya aisyah. Dia kata , dia pernah nampak binatang bulu tu ketika dia sujud solat isya.. n pernah juga nampak kekanak tu ..muka bulat2 , pipi pun bulat2.

Aku dan N pun tarek2 la makhluk2 yg goyangkan kaki dia. Ofkos la minta Allah yg tarekkan..mana mungkin kami dapat lakukan...Alhamdulillah, goyang2 tu berenti. Aisyah pun konfemkan, makhluk tu dah xde.

Next, kami buka hijab badan Aisyah... N nampak makhluk hitam bulu2 tu...dia yg tolak tangan aku tadi.. Kami pun pulangkan dia pada Allah swt....
Clear dah sekor.

Next, N nampak jin kekanak tu. Aku dan N bincang2 nak kluarkan macam mana... sebab dia menagih kasih sayang ibubapa aisyah...yatim piatu gamaknya jin kekanak ni. Sbb tu la kut xmo pegi sekolah... nak berkepit je dgn mak aisyah. Maybe jin bebulu tu pun ada pakatan... masa kat gate sekolah, dia gosok tangan bebulu dia kat tekak aisyah ..bagi aisyah batuk2 n sesak nafas....hmmmm..agaknya laa.

Dah  bincang2 skali lagi dgn N, kami pun decide, mak aisyah kena pujuk jin kekanak tu pulang pada Allah. N susun ayat memujuk sambil mak aisyah ikut. Aku mohon Allah bukakan tempat indah utk kekanak tu. Sambil mak aisyah lafaz kalimat memujuk keluar, aku juga memujuk dia, nak hantar ketempat cantek yg Allah sediakan untuk nya.'

Sambil aku tarek dia gently, aku dengar esakan..2 esakan. Hatiku berkata.."suara siapa ni?"
Beberapa saat kemudian, aku nampak air mata dari mak aisyah...sedih pilu dia. Aku lihat, aisyah juga sedang menangis sayu. With great effort la juga nak tarek jin kekanak ni... merayu2 dia..aku pun rasa kepiluannya..
Alhamdulillah, Allah telah mengambilnya pulang.

Aisyah kelihatan ceria selrpas itu...

Alhamdulilah happy ending.



2 comments: