Wednesday 9 November 2022

Bunda pergi tanpa Good-Bye

 9nov 2022  5.50 pm

PART 1

Bunda pergi tanpa  mengucap 'good-bye' padahal aku sentiasa menjengahnya..tiap 10 minit gitu. Melihat ibu tidur lena, aku tip toe, check pampersnya. Nampak bersih so aku berundur sebab taknak dia terkejut dan terjaga. Dia sedang sakit perut yang teramat sangat . Meraung dan merintih dari pukul 3 petang lagi. Jadi , fikirku, kalau dia tidur lena, lenyap la sekejap kesakitannya. Biarkan dia berehat sepuasnya.

Dalam 10 minit, aku jengah dia lagi. Dia masih lena. Tenang air mukanya. Aku tutupkan langsir tingkapnya perlahan-lahan..no noise please. 

Azan maghrib berkumandang. Aku terus solat. Lepas solat, aku jengah bunda. Dia masih lena. Aku sembur sikit ridsect dibawah katilnya untuk halau nyamuk.

Kemudian aku kedapur, kemas2 sikit dapur sambil anak bongsuku, aisyah masak dinner...mantu cicah kuah lala.

 Dah siap dinner, yam pun ada . So kami pun makan bersama. Sebelum tu aku jengah dulu bunda. Masih lena diposisi yang sama. Aku pun rasa lega bunda bolih tidur lena. Itu bermakna, sakitnya dah reda, Alhamdulillah, fikirku.

Sambil kami makan, kami bincang2, nak tukar diet bunda, dari solid food ke bubur2 dan sup2 untuk ringankan sistem penghadamannya. Bunda mesti tak suka. Tapi demi kebaikannya, dia terpaksalah akur. Sambil tu kami ketawa kecil kecilan, membayangkan dialog memujuk bunda.

Setelah selesai dinner, aku jengah bunda semula. Bunda masih tidur. Aku pun solat isya.

Pukul 10 dah waktu tu. Bunda masih lena. Aku kemas2 diri bersiap  utk tido. Aku targetkan 10.30 untuk cuci bunda. Lepas tu bolih la semua berehat dan tidur.

Tepat jam pukul 10.30, aku terus masuk bilik bunda. Slow2 aku buka diapersnya. Dia masih lena. Biasa nya dia akan terus terjaga. Kemudian aku spray air dan sabun pinggulnya. Aku gogok2 badannya. Dia tak bergerak juga. Aku mula panggil2 bunda suruh bangun. Aku tepuk2 pehanya. Then tangannya. Then bahunya. Then mukanya. Matanya dan bibirnya tutup rapat. Macam sedap sangat tidur. Dia tak bergerak langsung. Berderau darahku. Bunda dah takde ke?

Aku terus call yam.." Yam, mai check pulse opah." Yam turun bawa stethoscopenya utk check jantung opahnya. Di carinya denyutan pulse. Berderau jantungnya. Memang tak jumpa !Kami decide utk panggil ambulance to confirm. 

Aku pegang muka bunda dan mencium pipinya. Sedihnya hatiku. Menangis aku!! Kesalnya aku tak berada disisi bunda waktu akhir hayatnya. Sepatutnya aku pegang tangannya sambil Malaikat keluarkan ruhnya. Sepatutnya aku tak pergi makan tadi! Sepatutnya! sepatutnya! sepatutnya! Tapi akhirnya, aku dapat rasa ibu pergi waktu dia tidur. Sebab mukanya tidak ada tanda2 stress atau sakit. Just tenang macam orang sedang dalam deep sleep. Agaknya ketika aku beritahu bunda utk qado je solat maghrib dan isya bila dah sihat, dia rasa lega dan terus rehat. Dan terus lena selena lenanya





No comments:

Post a Comment