Sunday 25 September 2011

MISTERI MIMPI unveiled..the IMAN way

Mimpi....Mimpi
lupa atau ingat..kita tetap bermimpi tiap hari..


Jika diformatkan ke mathematical formula hidup kita ini..jadilah ia begini..
Reality + Mimpi = Berjaga + Tidur = Kehidupun Harian



Ketika kita sedar, kita ada kehidupan..diisi dengan aktiviti2 fizikal..
Ketika kita tidur, kita berehat...diisi dengan aktiviti2 imaginary..


Rata2, kita terlalu dikongkong oleh sistem didikan sekular sehingga minda kita berat untuk menerima kebenaran dan hakikat keajaiban mimpi.Kita jarang  beri perhatian kepada mimpi kita..terlalu mysterious..illogical..tak penting..
Sebagai seorang yang beriman..Marilah kita kaji sedikit hal mimpi ini melalui ayat-ayat Allah, hadith2 nabi saw, pandangan2 sahabatnya, para tabi'in serta ulama’2 yang kita kasihi..so, ini dia..
AR-RUH...AL-IMAM IBNUL QAYYUM AL-JAUZI
..Surah Az-Zumar ayat 42..
Allah memegang jiwa (manusia) ketika matinya dan memegang jiwa (manusia) diwaktu tidurnya..lalu ditahanNya jiwa yang telah dimatikanNya dan dilepaskanNya jiwa yang lain2 hingga kewaktu yang dijanjikan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda2 kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.

>>maksudnya..ketika kita tidur,Allah keluarkan jiwa/roh kita dari jasad..macam mati laa..sehinggalah dikembalikan jiwa/roh itu ketika kita terjaga dari tidur.. <<
Dari Ibn Abbas ra,katanya..Telah sampai kepada ku berita bahwa roh orang hidup selalu bertemu roh orang mati diwaktu tidur, lalu mereka bertanya2 ..sehingga Allah menahan roh orang mati dan dilepaskannNya roh orang tidur kembali kejasadnya.
Bertanya Umar Al-Khattab ra kepada Ali bin Abi Talib..”Ya aba Hassan, ada orang suka pada seseorang padahal dia tidak pernah beri kebaikan kepadanya. Dan sebaliknya, ada orang membenci seseorang padahal orang itu tidak pernah berbuat jahat padanya“
Berkata Ali ra ..“Benar tu! Aku pernah mendengar Rasulullah saw bersabda..Sesungguhnya roh2 itu bagaikan bala tentera yang ramai, mereka bertemu diudara sehingga mereka rasa bosan. Mana yang bermesra diantara mereka, bersatulah hati mereka..mana yang berselisih, niscaya berpecahlah mereka.”
>>maksudnya..instant liking atau instant dislike pada seseorang..ie..menyayangi atau membenci seseorang tanpa dipengaruhi akal (lebih kurang begitu la).. itu adalah disebabkan peristiwa ini<<


Bertanya Umar lagi..”Adakalanya seseorang sedang berbicara, tiba2 dia terlupa..kemudian diketika lain dia teringat semula..”
Berkata Ali ra..”Ya benar! Rasulullah saw pernah bersabda..Sesungguhnya diatas hati manusia itu, ada semacam awan, seperti awan yang menutup cahaya bulan..sedang kita melihat cahaya terang benderang bulan, tiba2  segumpulan awan hitam menyelubungi bulan, maka gelaplah bumi. Setelah awan itu beredar, sekali lagi  terang benderanglah bumi. Begitulah halnya dengan hati..sedang asyik ia berbicara, tiba2 datang semacam kegelapan menutupnya, maka terlupalah dia. Apabila terangkat kegelapan itu..maka dia akan teringat semula.”
Bertanya Umar lagi..”Adakala seseorang melihat sesuatu didalam mimpinya, adakah boleh dipercayai mimpinya?”
Berkata Ali ra..” Rasulullah saw bersabda..Tiada seorang yang tidur nyenyak melainkan rohnya melonjak naik kearah Arasy..sesiapa yang tersedar ketika rohnya masih diArasy, maka mimpinya boleh dipercayai.Dan sesiapa yang terjaga ketika rohnya jauh dari Arasy, maka mimpinya tidak boleh dipercayai.”
bersambung..

No comments:

Post a Comment