Tuesday, 20 September 2011

GOOD-BYE DUNIA...forever..part 5

>> from part 4

Roh melihat tempatnya disyurga..

gambar perhiasan saja


















Didalam riwayat lain, Rasulullah saw menceritakan kisah  roh ketika di Arash...

Dari Ibn Abbas ra, dia berkata..Sekali peritiwa ketika Rasulullah saw sedang duduk2, baginda membaca ayat berikut :

 "...dan sekiranya kamu melihat orang2 yang berdosa itu didalam penderitaan sakaratul-maut, dan para malaikat mengembangkan tangan2 mereka, sambil berkata..Keluarkanlah nyawa kamu!..pada hari ini, kamu dibalas dengan azab yang hina disebabkan kamu mengatakan perkara2 yang tidak benar terhadap Allah dan kamu menyombong diri terhadap ayat2 Allah."   (surah Al an'am :93)


















Kemudian baginda saw bersabda :

"Demi jiwa Muhammad yang berada didalam genggamanNya! tiada satu jiwa yang berpisah dengan dunia  melainkan dia dapat  melihat tempatnya di syurga dan neraka. Ketika itu para malaikat akan berbaris dua barisaan antara Timur dan Barat, wajah2  mereka bercahaya seperti matahari..lalu dia melihat kepada mereka...di tiap tangan mereka, ada kain kafan, dan wangian.

Jika dia itu seorang mu'min, mereka akan mengembirakannya dengan masuk Syurga, seraya berkata :

"Keluarlah wahai jiwa yang baik, kepada keridhaan Allah dan syurgaNya. Sesunggunnya Allah telah menyediakan untuk kamu satu kemuliaan yang mana ianya lebih utama dari dunia dan segala isinya."

Mereka terus-menerus mengembirakannya dan mengalu2kannya, sedang sikap mereka lebih lembut dan lebih penyayang dari seorang ibu kepada anaknya.

Kemudian, mereka pun menarik rohnya dari bawah setiap kuku dan tulang-belulangnya, lalu matilah satu demi satu anggota2 itu dengan senang, walaupun kamu melihat keadaannya amat sukar sekali, hinggalah sampai ke kerongkongnya.
.
Baginda saw menyambung :

Disitu, amat berat sekali keluarnya roh dari jasad, lebih berat dari keluarnya bayi dari rahim ibunya..maka tiap malaikat berebut2 hendak menariknya, sehingga malakat-maut menguasai penerimaannya..

Baginda saw pun membaca firman Allah:

" Katakanlah: kamu akan diwafatkan oleh malaikat-maut yang telah diserahkan untuk kamu... kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan." (As Sajdah: 11)

Malaikat-maut menyambut roh itu dengan kain kafan yang putih, lalu dirangkul roh itu ketubuhnya, dimana rangkulan itu lebih erat daripada rangkulan seorang ibu kepada anaknya.

Kemudian, tercium dari roh itu, bauan yang sangat wangi dari bauan misk, lalu para malaikat berkata : 

Selamat datang..dengan jiwa yang baik dan roh yang baik. Ya Allah ya Tuhan kami, turunkanlah rahmat Mu keatas roh ini, dan  keatas jasad yang ia keluar daripadanya !.

Para malaikat itu pun membawanya keatas, sedang Allah azzawajalla punyai ramai makhluqNya diudara, tiada siapa pun yang mengetahui bilangannya selain Dia. Wangi-wangian tadi merebak dan dihidu oleh semua makhluq2 itu, lalu mereka terus-menerus memohon rahmat Allah untuknya dengan penuh perasaan gembira.

Pintu2 langit pun dibukakan untuknya, lalu dipohon rahmat setiap malaikat yang dilalui oleh roh itu sehigga dia menghadap Allah azzwajalla..maka akan sujudlah para malaikat..dan sesudah itu akan bersujudlah roh..lalu Allah azzawajalla menyambutnya :

"Selamat datang, wahai jiwa yang baik  dari jasad yang baik."

Tatkala Allah azzawajalla mengatakan saja "Selamat datang!" niscaya setiap makhluk-Nya akan mengucapkan ucapan yang sama, dan ketika itu akan terhapuslah dari roh itu segala yang menghimpitkannya (penderitaan didunia).

 Kemudian Allah berkata pada jiwa yang baik itu:

Masukkanlah dia ke dalam syurga, dan tunjukkanlah kepadanya tempatnya di dalam syurga! Kemudian nampakkanlah kepadanya apa yang telah Aku sediakan untuknya dari segala macam penghormatan dan kenikmatan! Kemudian kembalikanlah dia ke bumi, sebab Aku telah putuskan bahwasanya Aku telah menciptakannya daripada tanah, dan kepadanya Aku akan kembalikannya, dan daripadanya juga Aku akan keluarkannya sekali lagi.

Sambung baginda saw lagi:

 "Demi jiwa Muhammad yang berada di dalam genggamanNya.. ketika itu, jiwa itu sangat sukar untuk dikeluarkan daripada syurga, sesukar ia hendak dikeluarkan daripada jasadnya."

Jiwa itu terus protes : "Kemana kamu (wahai para malaikat) hendak membawa aku lagi? Apakah kepada jasad, yang baru tadi aku keluar daripadanya?"

Jawab para malaikat: " Kami diperintahkan untuk berbuat begitu, dan tidak boleh tidak kamu mesti kembali kepadanya."

Maka para malaikat pun membawanya turun... ketika itu, jasadnya baru saja habis dimandikan dan dikafankan, maka mereka pun memasukkan roh itu ke dalam jasadnya dan diantara kafannya....

















No comments:

Post a Comment