Sunday 27 November 2011

MISTERI MIMPI unveiled..

...sambung kisah misteri mimpi >>
>>dated Saturday, 24 September 2011



Lama aku pause kisah mimpi ni ..berbulan2 aku ulangkaji buku tulisan Ibnul Qayyim al Jauzi tentang roh dan mimpi..cuba untuk memahaminya..tetapi terlalu complicated bagiku...bahasa buku itu dalam terjemahan bahasa indonesia..bukan bahasanya yang bermasaalah tetapi susunan dan gaya bahasa penulisnya..berbelit dan bersimpul,bagiku yang simple-minded ni..berminggu2 aku cuba dan aku cuba meluruskan simpulan2nya ..mencantumkan fakta2..akhirnya dapat jugak la aku nukilkan dalam blogku ni...kesan kusutan tu masih ada..semuga Allah mengampuni kesilapan2 yang tidak ku sengajakan dan memberi petunjukNya kepada kebenaran..ameen ya Rabbal Alamin

ROH BERSIAR2 MENGIKUT KEHENDAK ALLAH
  • Roh2 orang hidup selalu bertemu sesama mereka didalam tidur...sebagaimana juga roh2 orang hidup dapat bertemu dengan roh2 orang mati.
  • Orang yang tidur itu dapat melihat temannya yang hidup didalam mimpi ,berbicara dengannya, bersantai2 bersama2... padahal jarak antara kedua jasad mereka sangat jauh..dan kadang2 orang yang dimimpikannya itu tidak tidur..
  • Kadangkala seseorang itu dapat merasakan apa yang berlaku pada temannya..padahal jarak mereka sangat jauh... ini adalah kerana hubungan roh mereka itu sangat rapat.. selalu bertemu, selalu bersama..tanpa disedari oleh jasad2 mereka..



Berkata Amru bin Abdullah..

Sesungguhnya roh2 kaum mu'min itu bertemu pada jarak perjalanan satu hari... padahal jasad mereka tidak melihat antara satu dengan yang lain....kata2 ini dirafa'kan kepada nabi saw.

Berkata Ikrimah dan Mujahid..

Apabila manusia itu tidur, rohnya akan keluar berenang.. menuju ketempat2 yang ditakdirkan Allah..dimana sumber rohnya akan tetap berada didalam jasad..dan tetap tidur nyenyak. Apabila roh itu kembali kedalam tubuh, manusia itu pun tersedar dari tidurnya.

Roh itu diumpamakan dengan sinaran cahaya matahari yang menyinari bumi..dimana puncanya bersambung terus menerus dengan matahari itu sendiri.

Abdullah bin Mandah berkata...
Demikianlah perumpamaan roh itu, yang keluar ketika jasad sedang lena tidur...hingga ia menjangkau lapisan langit atau bersiar2 dimerata tempat ..dan kadang2 bertemu dengan roh2 orang yang sudah mati.



Apabila malaikat yang bertugas menjaga roh2 manusia menunjuk segala yang dikehendakki Allah..sekiranya jasad itu adalah seorang yang sempurna aqal, cerdik dan benar..niscaya ketika roh kembali kejasadnya..ia mencetuskan didalam hatinya kebenaran dan ia mendapat kebaikkan darinya.

Sebaliknya..sekiranya jasad itu seorang yang pemaksiat.. hidupnya dicampur adukkan dengan kebatilan..kelak apabila rohnya kembali..maka dia akan dipengaruhi belitan2 syaitan .. Mimpi itu tidak meninggalkan kesan kedalam hatinya dan tiadalah dia memahami apa yang dia lihat didalam mimpinya.




Sebagai analogy..seseorang yang menghadiri majlis ilmu.. setelah selesai, ia terus pergi ketempat2 maksiat, tempat2 yang melalaikan..dibukanya hatinya dengan khusyu'...kelak sesudah itu ilmu dan hikmah yang dipelajarinya akan bercampur aduk dengan kebatilan..dan ilmu itu kadang2 menyesatkannya lebih jauh ..

MALAIKAT MIMPI

Allah swt menyerahkan tugas mimpi ini kepada malaikat mimpi..lalu diajarNya malaikat itu mengenal setiap jiwa manusia ..fizikalnya ..namanya..tabiatnya..pegangan dunia dan agamanya..kenalannya.. dan segala2nya..sesempurnanya.  

Malaikat mimpi itu akan membawa selembar takdir dari ilmu ghaib Allah yang dipetiknya dari ummul kitab.

...lalu dicetaknya takdir itu,yang lepas atau yang akan terjadi , dalam bentuk perumpamaan2 dan kiasan2..
  • ada mimpi yang mengembirakan...diatas amal2 baik yang telah dilakukan atau yang akan dilakukan.
  • ada mimpi yang mengancam..diatas maksiat yang telah dilakukan atau yang sedang dirancang...
  • ada mimpi yang memberi petunjuk...akibat baik atau buruk dari satu2 keinginan..
  • ada mimpi yang Allah pertemukan seseorang dengan roh2 orang lain..sahabat2,guru2, wali2..berkenalan dan berbincang2..sehingga dia kembali kejalan Allah..
  • dan macam2 lagi sebagai kurnia dan ni'mat, rahmat dan belas-kasih Allah swt kepada manusia.

Betapa ramai manusia yang pangkal taubatnya, amal jariahnya, zuhudnya dan bermacam2 kebaikkan... di sebabkan peristiwa2 didalam mimpinya..

Dan ramai juga yang menjadi kaya raya dan memperolehi harta tersimpan disebabkan mimpinya.

Nanti akan ku ceritakan kisah mimpi sahabat2, tabiin2...insyaAllah

>>> continue..mimpi nabi

3 comments:

  1. Salam,

    Quote balik :

    Orang yang tidur itu dapat melihat temannya yang hidup didalam mimpi ,berbicara dengannya, bersantai2 bersama2... padahal jarak antara kedua jasad mereka sangat jauh..dan kadang2 orang yang dimimpikannya itu tidak tidur..

    Ayat yang kadang2 org yang dimimpikannya itu tidak tidur; adakah membawa erti roh itu lebih dari satu? atau macamana? Ada tak dijelaskan dalam buku tu?

    ReplyDelete
  2. ya..ada roh idhofi dan roh hakiki..details kemudian..

    ReplyDelete
  3. K.li, cepatnya mimpi kak li. Baca je artikel kt ats, mlm td dah jumpa kak li dlm mimpi. Jom p cari buku lg. Nanti ada msa, kita p cari eh. Nor nk pindah rum ni. Sibuk sikit mengemas... hehehe...

    29 November 2011 at 07:48

    ReplyDelete