Thursday 5 January 2012

MIMPI NABI saw

Mimpi para nabi adalah juga wahyu dari Allah swt.

Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Musa al Madini serta diilatkan didalam kitab at Targhib wa Tarhib..
Diriwayatkan dari al Faraj bin Fudhalah..katanya..telah berbicara kepadaku Hilal Abu Jabalah..drpd Said bin al Musayyib..drpd Abdul Rahman bin Samurah..katanya..' Telah datang rasulullah saw kpd kami..sdg kami berada diSuffah dkt dgn Kota Madinah..lalu berbicara kpd kami..

'Sesungguhnya aku telah bermimpi ajaib malam tadi.
Aku telah melihat seorang dari umatku didatangi Malaikat maut utk mengambil nyawanya..lalu menjelmalah ketaatannya kepada ke2 ibubapanya..lalu menghalang Malaikat maut itu.

Aku melihat seorang dari umatku dikerumuni syaitan2..lalu menjelmalah zikrullah..maka terusir syaitan2 itu drpdnya.

Aku melihat seorang dari umatku diseret malaikat azab..lalu menjelmalah solatnya..maka terlepaslah tangannya dari mereka.

Aku melihat seorang dari umatku sedang ditimpa dahaga yang amat sangat..setiap kali ia menghampiri sebuah perigi..dia dihalangi utk meminumnya..lalu menjelmalah puasanya..sehingga dia dapat minum sepuasnya.

Aku melihat seorang dari umatku yang mengunjungi kumpulan para nabi..setiap kali ia mendekati mereka..ia diusir..maka menjelmalah mandi junubnya..memimpinnya kekumpulanku serta mendudukkannya disisiku.

Aku melihat seorang dari umatku dikabusi gelap gelita..dihadapannya gelap, dikanannya gelap, dikirinya gelap, diatas kepalanya gelap,dibawahnya juga gelap..sedang ia didalam keadaan bingung..lalu menjelmalah haji dan umrahnya..maka ia mengeluarkannya dari suasana gelap itu kepada suasana terang benderang.

Aku melihat seorang dari umatku berbicara kpd kaum mukminin..akan tetapi tidak seorang pun melayaninya    ..lalu menjelmalah silatur rahimnya..seraya menyeru kaum mu'minin itu..' wahai kaum mu'minin..sesungguhnya orang ini sangat suka membantu kaum kerabatnya..sambutlah bicaranya..maka mereka pun berbicara dangannya serta bersalaman dengannya.

insyallah, nanti akan ku sambung lagi hadith yang panjang ini...

>> sambung mimpi nabi saw

No comments:

Post a Comment