Monday, 16 January 2012

RASUKAN SYAITAN DLM MANUSIA

Terasa kesian pada kenalan2ku yang tidak boleh menerima kisah2 super natural..bagi mereka itu semua khurafat dan tahyul..boleh jadi sesat..syirik..

Ada jugak yang menasihatiku untuk bertaubat..sebab ada beberapa atikel dalam blog aku ni..mereka anggap sebagai sesat..dan berbagai istilah lain..aku pun dah tak ingat..sebab tak pernah aku guna istilah2 tu..

Disini aku turunkan sedikit pencerahan untuk mereka..tapi sebelum tu, ini pesananku..ilmu yang kita ada ni..hanyalah sedikit..setitis dari beberapa lautan..tak tau tidak bermakna tidak ada !!!. 

Impikasinya..kita mesti belajar lagi n lagi n lagi..

Kalau malas nak belajar ..fine !!..just jangan ban ilmu tu...rugi tau!..itu semua dari Allah..

Ok..kita teruskan cerita..



Ibn Taimiyah telah berkata..Para ulama' ahlusSunnah wal Jamaah telah sepakat tentang masuknya jin kedalam tubuh manusia (merasuk).
Allah swt telah berfirman dalam surah alBaqarah  ayat 275

"orang2 yang memakan riba..tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang2 yang kerasukan syaitan....."

Rasulullah saw bersabda..Sesungguhnya syaitan itu berjalan didalam tubuh anak adam melalui saluran darah

Putera Ahmad bin Hanbal..Abdullah bin Ahmad berkata kepada ayahnya.." sesungguhnya ada satu kaum yang mengatakan bahwa jin itu tidak masuk kedalam tubuh orang yang dirasuknya."

Imam Ahmad menjawab.."wahai anakku, mereka itu berbohong.Jin itu bercakap melalui lisan orang yang dirasuknya."

Ibn Taimiyah berkata..

"apa yang dikatakan oleh imam Ahmad bin Hanbal itu adalah sangat masyhur..

sesungguhnya jin merasuk seseorang..maka bercakaplah jin itu melalui lisan orang itu..yang tidak diketahui maknanya..dan dipukulnya badan orang itu dengan pukulan yang kuat..yang sekiranya pukulan itu dikenakan kepada unta..niscaya akan meninggalkan kesan yang sangat ketara.orang yang kerasukan..tidak merasakan pukulan itu dan tidak mengetahui apa yang diucapkannya. 

Kadang2 jin menggerak2 permaidani yang didudukki orang..dan alat2 lain..dan berlaku perkara2 lain yang dapat disaksikan oleh semua orang disitu.

Tidak terdapat dikalangan pemuka2 kaum muslimin yang mengingkari akan kerasukkan jin ketubuh2 manusia..

..dan barangsiapa yang menginkari dan mendakwa bahwa syariat mendusta perkara tersebut..bererti dia telah mendustakan syariat..

kerana tidak terdapat dalil dalam syariat yang menafikan perkara tersebut.."



Disebutkan bahwa..yang menginkari masuknya jin kedalam tubuh manusia adalah sebahagian kelompok dari pengikut golongan mu'tazilah seperti al Juba"i dan Abu Bakar ar Razi.

 

  >> continue..part 2

klik..nabi dakwah jin...


No comments:

Post a Comment